Pesa i Instytut Pojazdów Szynowych „Tabor” opracowały lokomotywę typu 19D serii SM48

Pesa i Instytut Pojazdów Szynowych „Tabor” opracowały lokomotywę typu 19D serii SM48. To głęboka modernizacja popularnej "Tamary". Instytut Pojazdów Szynowych „Tabor” od listopada 2014 roku realizuje wspólnie z Pesą program dofinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, który zakłada jednoczesną modernizację platformy lokomotyw 6-osiowych obejmujących lokomotywę liniową serii ST44 (typu M62) i manewrową serii SM48 (typu TEM2), ponieważ jest ich najwięcej w eksploatacji, a ponadto zostały zabudowane na jednym podwoziu, obejmującym zarówno ostoję, jak i układy biegowe (wózki). Od pewnego czasu drugą z wymienionych lokomotyw, czyli 19D serii SM48 można zobaczyć w okolicach Bydgoszczy. – Lokomotywa SM48 o mocy 1800 kW została zmodernizowana w Pesie – mówi „Rynkowi Kolejowemu” rzecznik bydgoskiej fabryki Michał Żurowski. Jak wyjaśnia, w czerwcu zostanie ona poddana jazdom testowym u jednego z klientów. – Lokomotywa należy do Pesy i będzie przedmiotem oferty na rynku na dokonywanie takich modernizacji, a w przyszłości być może oferty sprzedaży – dodaje rzecznik. Jak czytamy w opisie projektu, zmodernizowana platforma lokomotyw ma się charakteryzować przede wszystkim nowoczesnymi silnikami spalinowymi spełniającymi wymagania etapu IIIB (zgodnie z wymogami dyrektywy 2004/26/WE Parlamentu Europejskiego) w zakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych do atmosfery. W pojeździe znajdą się nowoczesne zespoły prądnic (główna, pomocnicza) synchronicznych, układ elektryczny spełniający wymagania w zakresie zakłóceń i hałasu. Lokomotywa wyposażona jest także w napędy o zwiększonej mocy pozwalające na zwiększenie możliwości przewozowych oraz napędy pomocnicze z wykorzystaniem silników prądu zmiennego i silników hydraulicznych, nowoczesny układ hamulca z tablicą pneumatyczną i sprężynowym hamulcem postojowym oraz mikroprocesorowy układ diagnostyki i sterowania napędem i całą lokomotywą. Ponadto, jak deklaruje IPS, platforma charakteryzować będzie się także nowoczesnymi kabinami sterowniczymi z niezależnymi układami pulpit-fotel, z nową izolacją akustyczną i termiczną oraz wyłożeniami, wyposażoną w klimatyzator (lub schładzacz) oraz inne urządzenia socjalne dla poprawy komfortu obsługi. Platforma ma cechować się zmodernizowanymi wózkami trakcyjnymi w zakresie prowadzenia zestawów kołowych poprawiającymi oddziaływanie na tor, poprawą szczelności przekładni, zwiększenia trwałości obręczy (w wyniku wprowadzenia systemów smarowania obrzeży kół) oraz poprawy trwałości silników trakcyjnych (zmiana izolacji). Lokomotywa ma się również charakteryzować nowoczesnymi systemami wykrywania, sygnalizacji i gaszenia ewentualnego pożaru przedziałów maszynowych. Projekt IPS "Tabor" i Pesy realizowany jest w ramach Programu Badań Stosowanych NCBiR-u. Nazwano go „Platforma zmodernizowanych spalinowych lokomotyw 6-osiowych spełniających wymagania Unii Europejskiej z wykorzystaniem lokomotyw eksploatowanych w kraju”. Beneficjenci otrzymali na ten cel 7,8 mln zł dofinansowania. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze

Prześlij komentarz