Pesa podpisała umowę na modernizację 20 wagonów dla PKP Intercity

Pesa podpisała umowę na modernizację 20 wagonów dla PKP Intercity. Zamówienie dotyczy wagonów drugiej klasy typu 141A. Mimo przekroczenia budżetu o 6 mln zł, zamawiający zdecydował się na podwyższenie kwoty przeznaczonej na sfinansowanie prac. Wykonanie naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania wraz z modernizacją 20 wagonów osobowych to przedmiot pierwszego z dwóch postępowań przetargowych ogłoszonych przez PKP Intercity 17 kwietnia. W pierwszym postępowaniu przewoźnik chce zmodernizować wagony osobowe 141A drugiej klasy z przedziałami. W tym zadaniu tylko dwie firmy były zainteresowane wykonaniem prac. Najtańsza okazała się oferta Pesy – 76 mln zł brutto. Druga oferta pochodziła od H. Cegielskiego – Fabryka Pojazdów Szynowych, która opiewała na 88 mln zł brutto. Niestety, obie propozycje przekraczały przygotowany budżet, który wyniósł 70 mln zł brutto. Zamawiający jednak zdecydował się na zwiększenie tej kwoty, co pozwoliło rozstrzygnąć przetarg i tym samym kontrakt powędruje do bydgoskiego producenta – Pesy. Nie udało się jednak rozstrzygnąć przetargu na wykonanie naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania wraz z modernizacją 10 wagonów osobowych 140A/112A. Po wykonanej modernizacji wagony osobowe miały stać się wagonami przedziałowymi 1. klasy. Tutaj również oferenci złożyli oferty wykraczające poza budżet PKP Intercity, który wynosił 34,44 mln zł brutto. Oferta Pesy opiewała na 40 mln zł brutto, z kolei oferta H. Cegielskiego – Fabryka Pojazdów Szynowych to 44,9 mln zł brutto. Spółka nie zwiększyła kwoty i poinformowała o unieważnieniu postępowania. W specyfikacji przewidziano zmodernizowanie szkieletu i poszycia pudła, zabezpieczenie antykorozyjne i wygłuszenie, wykonanie malatury zewnętrznej oraz izolacji cieplnej i akustycznej o wysokiej skuteczności. Naprawa obejmie również zestawy kołowe i łożyska osiowe. Wózki wagonowe będą miały wymienione klocki hamulcowe. Modernizacja wózka będzie miała na celu utrzymanie jego prędkość eksploatacyjnej, która po pracach ma wynieść nadal 160 km/h. Prace we wnętrzu wagonu sprowadzać się będą do wymiany półek bagażowych, naprawy konstrukcji siedzeń wraz z nową zabudową. W korytarzu ma się znaleźć 10 uchylnych siedzeń, które po złożeniu będą tworzyć jednolitą płaszczyznę ze ścianą. Każde siedzenie ma zostać wyposażone w gniazdko elektryczne. W przedziałach znajdą się również nowe zasłonki oraz wykładzina podłogowa. Drzwi wejściowe będą w całości automatyczne oraz odskokowo-przesuwne. Zamawiający w zapisach przetargowych zawarł również punkt o zabudowie zbiornika na wodę i fekalia. Wykonawca dodatkowo zobowiązany będzie także do zamontowania w wagonach urządzeń pomiarowych i diagnostycznych. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze