Umowa na dzierżawę lokomotyw Griffin dla Lotos Kolej jest coraz bliżej realizacji

Umowa na dzierżawę przez Lotos Kolej 5 lokomotwy Griffin z Newagu jest coraz bliżej realizacji. ABB poinformowało właśnie, że dostarczy nowoczesnej pakiety trakcyjne do tych czteroosiowych pojazdów. Przekształtniki kompaktowe oraz silniki ABB zasilą 5 lokomotyw Griffin produkowanych przez Newag S.A. w Gliwicach. Pierwsza partia pakietów trakcyjnych zostanie dostarczona już we wrześniu 2016 roku (umowa pomiędzy Lotosem Kolej a Newagiem została podpisana z końcem grudnia 2015). W skład 5 pakietów trakcyjnych wejdą przekształtniki Bordline CC 1500, zapewniające zoptymalizowane zasilanie i sterowanie silnikami trakcyjnymi oraz umożliwiające wykorzystanie energii z hamowania do zasilania obwodów pomocniczych pojazdu oraz zwrotu do sieci trakcyjnej. Oprócz głównego elementu układu napędowego firma dostarczy 20 silników trakcyjnych AMXL450. Innowacyjne pakiety trakcyjne firmy ABB zawierają także filtry sieciowe oraz transformatory pomocnicze. Cechą charakterystyczną przekształtnika zaprojektowanego dla tego projektu jest dodatkowy moduł prostownikowy dla systemu Dual Power firmy Newag. Umożliwia on przełączenie zasilania lokomotywy na spalinowe i wykorzystywane jest głównie na niezelektryfikowanych końcach linii kolejowych oraz w nagłych przypadkach braku zasilania z sieci trakcyjnej. – Przekształtniki Bordline produkowane są w fabryce ABB w Aleksandrowie Łódzkim – mówi Artur Kucybała, dyrektor Lokalnej Grupy Produktowej Przekształtników Trakcyjnych. – Zespół z Aleksandrowa Łódzkiego nie tylko dostarcza produkty, ale także zapewnia pełen pakiet serwisowy dla tych komponentów. Jest to bardzo istotny element współpracy z Newagiem. Silniki trakcyjne o specjalnej konstrukcji bezkadłubowej dla lokomotyw produkowane są natomiast w szwedzkiej fabryce ABB, jednak podstawowy serwis awaryjny zapewniony mają także w Polsce. Główne naprawy odbywać się będą w Szwecji lub w warsztatach serwisowych ABB w Ostrawie. Griffin to czteroosiowa lokomotywa wykorzystująca silniki o mocy 1400 kW każdy. Wykorzystywana jest w transporcie towarowym, jednak dzięki modułowej budowie, lokomotywy z tej platformy mogą być wykorzystywane również do innych celów – także transportu osobowego. Taka budowa pojazdów umożliwia również pracę przy zasilaniu z sieci trakcyjnej o różnym napięciu. Pierwszy pakiet trakcyjny ABB trafi do klienta już we wrześniu 2016 roku. Będzie on przeznaczony dla lokomotyw, które w formie leasingu będą użytkowane przez Lotos Kolej. Kolejne 4 pakiety będą dostarczane przez ABB regularnie co miesiąc. Źródlo: Rynek Kolejowy

Komentarze