CAF wybrany jako preferowany oferent dla nowych pociągów SNCB

CAF Civity units for VRR © VRR

Proces przechodzi teraz do końcowego etapu przyznania kontraktu CAF, w oczekiwaniu na dopełnienie pozostałych formalności. W wyniku europejskiego procesu przetargowego, belgijska państwowa spółka kolejowa SNCB (NMBS) wybrała CAF jako preferowanego oferenta w projekcie odnowienia trzy- i czterowagonowych jednostek AM30. Decyzja ta, zatwierdzona jednogłośnie przez zarząd SNCB, przesuwa przetarg w kierunku sfinalizowania umowy ramowej z CAF na produkcję i dostawę nowych pociągów. Rozważana umowa ramowa obejmuje pociągi oferujące do 170 000 miejsc pasażerskich, z początkowym zobowiązaniem obejmującym pociągi zapewniające około 54 000 miejsc. Ta początkowa część umowy jest wyceniana na około 1,7 miliarda euro. SNCB wydało oświadczenie, w którym odniosło się do ostatnich publicznych dyskusji i wyjaśniło pewne kwestie prawne dotyczące procedur selekcji. Operator podkreślił przestrzeganie zasad UE dotyczących zamówień publicznych, w szczególności zwracając uwagę na niemożność włączenia kryteriów wyboru, które faworyzują lokalną produkcję lub lokalne reinwestycje gospodarcze. SNCB wyraźnie stwierdziła, że kryteria promujące lokalną produkcję lub korzyści w zakresie zatrudnienia są zabronione na mocy prawa UE i orzeczeń sądowych ze względu na ich dyskryminujący charakter wobec oferentów z innych państw członkowskich UE. Decyzja o wyborze CAF opierała się ściśle na wcześniej zdefiniowanych kryteriach oceny określonych w specyfikacji przetargowej SNCB, nadając priorytet ogólnej najlepszej relacji jakości do ceny, a nie koncentrując się wyłącznie na najniższej cenie. Według SNCB, ocena uwzględniała zarówno aspekty kosztowe, jak i jakościowe. W rezultacie wybrana oferta CAF, mimo że nie była najtańsza, uzyskała najwyższą ogólną liczbę punktów oceny, łącząc cenę i jakość. Ocena SNCB zaowocowała trzema ściśle dopasowanymi ofertami, z których każda została uznana za prawidłową pod względem jakości i ceny. Operator kolejowy wskazał, że niewielkie różnice między ofertami ilustrują silną konkurencję w całym procesie przetargowym. Spółka kolejowa zwróciła również uwagę, że wyższa jakość oceny, nawet z niewielkim marginesem, mogłaby znacząco wpłynąć na płynność realizacji umowy. SNCB poinformowała wszystkich oferentów o wynikach oceny, szczegółowo opisując mocne i słabe strony każdej propozycji. Źródło: Materiał prasowy

Komentarze