PKP Intercity wzbogaciło się o nowe lokomotywy Griffin EU160


PKP Intercity wzbogaciło się o nowe lokomotywy Griffin EU160, wyprodukowane przez polski zakład NEWAG. W sumie przewoźnik ma już 66 takich maszyn, a kolejne pięć nowoczesnych lokomotyw stanowi istotny krok w modernizacji floty i zwiększeniu komfortu podróży pasażerów.Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, PKP Intercity przyspieszyło odbiory nowych pojazdów. Teraz do eksploatacji trafiło pięć nowych Griffinów EU160. Całkowite zamówienie obejmuje 96 lokomotyw tej serii, a odebranie sześćdziesiątego szóstego egzemplarza potwierdza konsekwentną realizację planu modernizacyjnego przewoźnika. Griffiny EU160 to sprawdzona konstrukcja, która osiąga maksymalną prędkość 160 km/h, co pozwala na skrócenie czasu przejazdu na wielu trasach. Nowe lokomotywy zastępują starsze modele, w tym wysłużone EP09, które nie spełniają już współczesnych standardów wydajności i niezawodności.Nowe lokomotywy trafiły do lokomotywowni w Krakowie, skąd będą prowadzić pociągi w kierunku Bałtyku. W pierwszej kolejności będą obsługiwać trasę Kraków – Kołobrzeg przez Wrocław i Poznań, prowadząc pociąg IC Malczewski. Dzięki temu podróżni z Małopolski i Wielkopolski będą mogli wygodnie i punktualnie dojechać nad morze, ciesząc się nowoczesnym taborem i lepszym komfortem podróży. PKP Intercity od lat stawia na unowocześnianie floty, a dostawy Griffinów to istotny element tej strategii. Przewoźnik konsekwentnie zastępuje starsze pojazdy nowoczesnymi lokomotywami, które nie tylko zapewniają większą prędkość, ale także wpływają na poprawę punktualności pociągów.Dla Intercity nowe lokomotywy Griffin to dopiero początek zmian w taborze. Do końca roku przewoźnik planuje odebrać 119 nowych wagonów, z czego 95 to nowoczesne wagony COMBO, przystosowane do potrzeb różnych grup pasażerów, w tym osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi oraz rowerzystów. Dzięki tym inwestycjom podróż koleją stanie się jeszcze bardziej komfortowa i dostępna dla wszystkich. PKP Intercity współpracuje z polskimi producentami taboru, inwestując w krajowy przemysł kolejowy. Oprócz dostaw Griffinów EU160, NEWAG realizuje także dwa inne duże zamówienia – na 63 lokomotywy wielosystemowe o prędkości 200 km/h (z opcją na dodatkowe 32 pojazdy), oraz 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych, które zwiększą elastyczność operacyjną przewoźnika. Łączna wartość umów podpisanych z firmą wynosi 7,7 mld zł brutto.Ważnym partnerem PKP Intercity jest również H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych z Poznania, który dostarczy 300 nowych wagonów z opcją na 150 kolejnych oraz 50 zmodernizowanych wagonów, które przejdą gruntowną renowację. Dodatkowo, należący do PKP Intercity zakład Remtrak modernizuje 150 wagonów, co pozwoli przewoźnikowi na dalszą poprawę jakości usług. Zakup 46 lokomotyw Griffin EU160 jest współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). W październiku PKP Intercity podpisało umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na bezzwrotne wsparcie w wysokości 2,162 mld zł. Dofinansowanie obejmuje również modernizację 248 wagonów różnych typów. Warunkiem uzyskania pełnej kwoty wsparcia jest zakończenie wszystkich projektów do połowy 2026 roku. (PAP MediaRoom)

Komentarze