Stadler dostarczy nowe pociągi dużych prędkości dla WESTBahn


Austriacki prywatny przewoźnik szykuje się do otwarcia nowej linii kolei dużych prędkości.Stadler i WESTbahn ogłosiły podpisanie umowy na dostawę trzech pociągów dużych prędkości SMILE. Składy te mają rozpocząć kursowanie na trasie Wiedeń – Graz – Klagenfurt – Villach w marcu 2026 roku. Przewoźnik szykuje się do otwarcia nowej linii kolei dużych prędkości na południu Austrii.Inwestycja prywatnego austriackiego przewoźnika WESTBahn związana jest z planami uruchomienia połączeń na nowej linii kolejowej dużych prędkości. Südstrecke (linia południowa) to jeden z największych i najbardziej spektakularnych projektów infrastrukturalnych realizowanych w Europie. W ramach projektu modernizowanych jest 200 kilometrów linii kolejowych, a 170 kilometrów powstaje całkowicie od nowa.W ramach pakietu inwestycji powstaje całkowicie nowa linia kolejowa tzw. Koralmbahn, która pozwoli na skrócenie czasu przejazdu z Klagenfurtu do Grazu z trzech godzin pociągiem i dwóch autobusem do 45 minut pociągiem. W ramach budowy tego odcinka linii powstaje najdłuższy tunel kolejowy Austrii, tzw. Koralmtunnel. Jego długość to 32,9 km, a głębokość to nawet 1250 m. Prace nad jego budową rozpoczęły się w 2008 r.Linia została zbudowana z myślą o rozwoju połączeń intermodalnych i będzie częścią korytarza Bałtyk-Adriatyk. Cała linia ma zostać oddana do użytku w 2026 r., jednak jej fragmenty są otwarte dla pociągów regionalnych dzisiaj.W ramach Südstrecke trwają także prace nad tunelem bazowym Semmering, który będzie miał 27,3 km długości. Prace nad inwestycją rozpoczęły się w kwietniu 2012 r. i mają zakończyć się w 2030 r. Budowa tunelu skróci czas przejazdu o kolejne 30 minut. Po zakończeniu wszystkich inwestycji czas przejazdu z Wiednia do Grazu ma wynieść 1 h 50 min (wobec obecnych 2 h 35 min), a z Wiednia do Klagenfurtu 2 h 40 min (aktualnie 3h 55 min).

Nowe składy znacząco podniosą standard podróży dla pasażerów. Pociągi zostaną wyprodukowane w Bussnang w Szwajcarii. Elektryczne zespoły trakcyjne SMILE będą pierwszymi pociągami dużych prędkości w Austrii zdolnymi do osiągania prędkości 250 km/h.

Pociągi te oferują szereg rozwiązań zwiększających komfort pasażerów:

  • Niska podłoga i pełna dostępność dla osób z ograniczoną mobilnością
  • Jasne, przestronne, otwarte wnętrza
  • Klimatyzowane i odporne na zmiany ciśnienia przedziały pasażerskie oraz kabina maszynisty
  • Toaleta dostępna dla osób z niepełnosprawnościami w każdym wagonie
  • Bezstopniowe wejście do pociągu
  • Wydzielone miejsca dla rowerów
  • Wygodne, regulowane fotele dostępne we wszystkich klasach
  • Darmowe WiFi
  • Porty USB i gniazdka elektryczne przy każdym siedzeniu
 

Komentarze