Zaprezentowano pierwszy włoski pociąg wodorowy


Pierwsze regularne kursy pociągów wodorowych mają ruszyć w pierwszej połowie przyszłego roku. Transport kolejowy we Włoszech wkracza w zupełnie nową fazę zrównoważonego rozwoju. W Rovato, niedaleko Brescii, oficjalnie zaprezentowano pierwszy włoski pociąg wodorowy, który już wkrótce rozpocznie regularne kursy. Prezentacja pociągu zbiegła się w czasie z otwarciem nowoczesnego centrum serwisowego oraz mobilnej stacji tankowania wodoru w Rovato. Dzięki temu Lombardia oficjalnie dołączyła do grona europejskich liderów w dziedzinie ekologicznego transportu szynowego.Nowy pociąg wodorowy dotarł do Włoch pod koniec stycznia, po serii rygorystycznych testów przeprowadzonych w niemieckiej fabryce Alstom w Salzgitter. To pierwszy z 14 zamówionych składów, które mają zastąpić tradycyjne jednostki spalinowe kursujące na trasie Brescia – Edolo.Zamówienie na nowe pociągi zostało sfinansowane ze środków regionalnych oraz włoskiego rządowego funduszu odbudowy i odporności (PNRR). Włochy od lat konsekwentnie inwestują w nowoczesne, niskoemisyjne technologie transportowe, a projekt H2iseO jest jednym z kluczowych elementów tego długoterminowego planu. Zasilany wodorem pociąg Coradia Stream to innowacyjna alternatywa dla tradycyjnych pojazdów spalinowych. Dzięki zastosowaniu ogniw paliwowych, jednostka ta nie emituje spalin.Nowy pociąg wodorowy nie mógłby funkcjonować bez odpowiedniej infrastruktury. Właśnie dlatego w Rovato, na zachód od Brescii, powstał pierwszy we Włoszech obiekt zaprojektowany specjalnie do serwisowania tego typu pojazdów.Centrum utrzymania technicznego zostało wyposażone w kompleksową halę przeglądową z zaawansowanymi platformami inspekcyjnymi i pomostami serwisowymi. Dzięki temu możliwe jest szybkie przeprowadzanie konserwacji i ewentualnych napraw składów napędzanych wodorem. Dodatkowo, w obrębie kompleksu zlokalizowano nowoczesną myjnię pociągów, a także specjalnie przystosowany magazyn części zamiennych, w tym baterii trakcyjnych, które mogą być wymieniane w razie potrzeby. Obok hali technicznej powstała również pierwsza we Włoszech stacja tankowania wodoru, dostarczona przez firmę Sapio, specjalizującą się w produkcji wodoru odnawialnego. To kluczowy element nowego systemu transportowego, który zapewni pociągom stały dostęp do ekologicznego paliwa.Całkowity koszt inwestycji w Rovato wyniósł około 30 milionów euro, z czego 1 milion euro przeznaczono na budowę stacji tankowania wodoru. Środki na realizację projektu pochodziły z funduszu PNRR, co pokazuje, że włoski rząd dostrzega potencjał transportu wodorowego jako jednej z kluczowych technologii przyszłości. Źródło: Obserwator Logistyczny

Komentarze