ČD Cargo ogłosiło dalsze działania restrukturyzacyjne w związku z trwającymi spadkami wolumenów kolejowych przewozów towarowych. W pierwszej połowie 2025 r. łączne wyniki przewozowe wszystkich operatorów na sieci Správa železnic spadły o 5,3%. ČD Cargo odnotowało w tym samym okresie spadek o 3,2%. Spadek ten jest następstwem wcześniejszych spadków wolumenu w latach 2023 i 2024.
Zmniejszenie ilości przewożonych towarów jest związane ze zmianami strukturalnymi w czeskiej i europejskiej gospodarce. Obejmują one:
- odejście od paliw kopalnych w energetyce i ciepłownictwie (węgiel przez długi czas był dominującym towarem)
- zmniejszenie produkcji stali (w szczególności zakończenie produkcji stali surowej w Liberty Ostrava)
- zakłócenia w energochłonnych sektorach chemicznych
- niepewność w branży motoryzacyjnej również z powodu ceł nałożonych przez USA
- powrót do poziomów pozyskania drewna sprzed kornika ostrozębnego
- wysiłki mające na celu ograniczenie strat związanych z przesyłkami pojedynczych wagonów.
W odpowiedzi ČD Cargo planuje dalsze zmniejszanie zdolności przewozowych. Firma zmniejszy swoją flotę wagonów towarowych i lokomotyw oraz przeprowadzi dodatkowe zwolnienia.
Oczekuje się, że do końca 2025 r. z firmy odejdzie do 700 pracowników, w tym zarówno na stanowiskach operacyjnych, jak i administracyjnych. Proces rozpoczął się od ogłoszenia zwolnień 287 pracowników operacyjnych.
Redukcja zatrudnienia będzie odpowiadać przewidywanym
poziomom wydajności na początku 2026 roku. Planowane są dalsze rozmowy z
przedstawicielami związków zawodowych, koncentrujące się na kolejnej
fazie dostosowania wydajności.
Zarząd spółki nie spodziewa się odwrócenia tego trendu w najbliższej przyszłości. Prognozy na 2026 r. sugerują, że całkowity przewieziony wolumen pozostanie poniżej 45 mln ton. Bez nowych rodzajów ładunków wchodzących do portfela kolejowych przewozów towarowych, ČD Cargo szacuje, że jego roczny wolumen może ustabilizować się na poziomie około 40 milionów ton.
Restrukturyzacja obejmuje szerszy zestaw środków. Obejmują one zmniejszenie zapasów, ponowną ocenę umów najmu, oszczędności kosztów ogólnych oraz konsolidację lokalizacji formowania pociągów.
Komentarze
Prześlij komentarz