Lokomotywa elektryczna ET21-98 jest odnawiana we Wrocławiu


Lokomotywa elektryczna ET21-98 jest odnawiana we Wrocławiu. Pojazd uświetni obchody 80 rocznicy powstania Pafawagu. ET21 odzyskuje barwy. Seria ET21 to były pierwsze towarowe lokomotywy elektryczne polskiej produkcji. Do czasów współczesnych zachowało się ich niewiele. Jeden z pojazdów ET21-98 pozostaje w zbiorach Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu. Klub rozpoczął proces renowacji elektrowozu. Prace wspiera PKP Intercity S.A. – spółka udostępniła miejsce z swojej lokomotywowni we Wrocławiu na potrzeby odnowienia ET21-98. Prace przy elektrowozie wykonują głównie wolontariusze. Oczyścili oni pudło lokomotywy z rdzy oraz starej powłoki malarskiej. Ekipa usunęła przerdzewiałe fragmenty blach osłonnych i zastąpiła je nowymi. Cale pudło pojazdu jest wyszpachlowane i pomalowane farbami zabezpieczającymi i powierzchniowymi. Materiały przekazała na ten cel firma Mankiewicz. Finałem prac będzie przywrócenie ET21-98 historycznego malowania z lat 70-tych XX wieku, gdy lokomotywa jeździła w barwach PKP.Elektrowóz zaprojektowało w 1947 roku Centralne Biuro Konstrukcyjne Taboru Kolejowego w Poznaniu. Produkcję pojazdu podjęła Państwowa Fabryka Wagonów we Wrocławiu (Pafawag). Przez pierwsze trzy lata taśmy produkcyjne opuściła seria 70 elektrowozów. 
 

W 1960 roku lokomotywa przeszła modernizację, a Pafawag do 1971 roku wyprodukował prawie 600 sztuk ET21 w tej wersji. ET21 w slangu kolejowym nosi nazwy: „sputnik”, „kant”, „karton” lub „telewizor”. Przez lata była to w PKP jedna z podstawowych lokomotywy elektrycznych, która prowadziła pociągi towarowe. PKP zaczęła wycofywać ET21 z eksploatacji w latach 80-tych i 90-tych. Ale wciąż kilkadziesiąt lokomotyw wykorzystują prywatni przewoźnicy towarowi. KSK we Wrocławiu przygotowuje lokomotywę na tegoroczne obchody 80-lecia powstania Pafawagu. W ramach jubileuszu 21 września na stacji Wrocław Leśnica odbędzie się wystawa taboru, który wyprodukował Pafawag. (NaKolei.pl)

Komentarze