Po ponad 45 latach nieprzerwanej służby na polskich torach zakończyła swoją pracę lokomotywa elektryczna ET42-007. Ten dwuczłonowy kolos, wyprodukowany w 1978 roku w radzieckich zakładach w Nowoczerkasku, był jednym z pierwszych egzemplarzy serii ET42, która przez dekady stanowiła podstawę przewozów ciężkich ładunków, zwłaszcza węgla i rudy, na południu Polski.
ET42-007 przez lata służyła niezawodnie w trudnych warunkach terenowych i przemysłowych. Obsługiwała głównie szlaki ze Śląska w kierunku Małopolski i dalej na wschód, nierzadko prowadząc wielosettysięczne pociągi towarowe przez górzyste odcinki sieci kolejowej. Jej charakterystyczna sylwetka i niskie, bulgoczące brzmienie silników trakcyjnych były nieodłącznym elementem krajobrazu kolejowego przez ponad cztery dekady.
Zakończenie służby ET42-007 to nie tylko wycofanie kolejnej maszyny z eksploatacji, ale również symboliczny koniec pewnej ery w polskich kolejach. Epoki ciężkich lokomotyw radzieckiej konstrukcji, które z żelazną determinacją dźwigały na swoich barkach ciężar polskiego przemysłu.
Kilka faktów o ET42-007:
-
Typ: ET42 to ciężka, dwuczłonowa lokomotywa elektryczna produkcji radzieckiej (wyprodukowana w zakładach w Nowoczerkasku).
-
Numer 007 oznacza, że była to jedna z pierwszych sztuk (pierwsze lokomotywy serii zaczęto dostarczać w 1978 roku).
-
Przeznaczenie: Głównie do przewozów towarowych — zwłaszcza ciężkich składów węglowych na południu Polski (np. na trasie Śląsk – porty lub Śląsk – Małopolska).
-
Długoletnia służba: ET42-007 przejechała setki tysięcy kilometrów, pracując głównie w trudnych warunkach górskich i przemysłowych.
Komentarze
Prześlij komentarz