Lokomotywa GAMA 3.0 wkrótce na torach


PESA Bydgoszcz oferuje już nową generację lokomotywy Gama - Gamę 3.0, która będzie dostępna z kilkoma rodzajami napędów i ma być używana zarówno w ruchu towarowym jak i pasażerskim. Co ważne, wielosystemowa lokomotywa pojedzie też co najmniej 200 km/h. Czy Gama doczeka się także wersji wodorowej? PESA Bydgoszcz pracuje nad kolejną generacją 4-osiowej lokomotywy Gama, a więc Gamą 3.0. Jest to kontynuacja i rozwinięcie pierwszej wersji lokomotyw, sprzedawanych zarówno w wersji spalinowej, jak i elektrycznej. Producent nie oferował za to generacji 2.0. – Najnowsza generacja jest kontynuacją i ulepszeniem tych naszych pierwszych Gam. Wiadomo, że osiągnęły one dojrzałość, ale rozwój technologii jest tak szybki, że trzeba ten projekt dalej rozwijać. Gama 3.0 bazuje na informacjach zwrotnych od naszych klientów oraz na najnowszych normach i wytycznych, jakie stawiane są tego typu pojazdom kolejowym – mówi Piotr Rościszewski, dyrektor sprzedaży lokomotyw w PESA Bydgoszcz.Podstawą nowej generacji jest lokomotywa elektryczna, natomiast producent zakłada, że będzie ją oferował głównie jako elektrowóz z modułem dojazdowym - spalinowym lub bateryjnym, co bazuje na informacjach zwrotnych od przewoźników towarowych, zwłaszcza intermodalnych - użytkujących pierwszą wersję Gam – Zakładamy, że największy udział w naszej sprzedaży powinny mieć lokomotywy elektryczne z modułami dojazdowymi – wskazuje Rościszewski. Nie muszę dodawać, że moduł dojazdowy to ‘green last mile” – nawet jeśli zasilany silnikiem spalinowym, to jest to już “Eko Diesel”, spełniający najbardziej rygorystyczne normy emisji oraz gotowy do zasilania paliwem HVO – mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym Rościszewski. Producent nie chce też wskazywać dokładnych zasięgów na spalinowym silniku dojazdowym oraz bateriach, bowiem pod kątem projektowym jest to napęd pomocniczy – Dla lokomotywy manewrowej nie podaje się jej przebiegu, bo ona ma zupełnie inny charakter pracy niż zwykła lokomotywa liniowa, ale tak skonfigurowane lokomotywy (liniowa z modułami dojazdowymi - przyp. red.) sprawdzają się najlepiej co widać po pozytywnych informacjach od użytkowników i liczbie sprzedanych przez nas lokomotyw z modułem dojazdowym – mówi przedstawiciel PESA. PESA chwali się również dużą elastycznością konstrukcji nowych Gam - łatwo i szybko (w kilka dni) możliwy jest montaż oraz demontaż wspomnianych modułów dojazdowych, zarówno spalinowego jak i bateryjnego lub też wymiana jednego modułu dojazdowego na drugi – Jesteśmy to w stanie wykonać w ciągu kilku dni, co daje naprawdę duże możliwości konfigurowania tych lokomotyw – zapewnia Rościszewski. (Rynek Kolejowy)

Komentarze