PKP LHS bez planów na elektryfikację i budowę drugiego toru


Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło plany dotyczące przyszłości PKP Linii Hutniczej Szerokotorowej w odpowiedzi na interpelację poselską. Wiceminister Piotr Malepszak przedstawił konkretne plany rozwojowe oraz powody, dla których na razie nie będzie ani elektryfikacji, ani budowy drugiego toru.Jak wskazuje Ministerstwo Infrastruktury, w przypadku PKP Linii Hutniczej Szerokotorowej elektryfikacja szlaku została uznana za nieopłacalną. PKP LHS zleciła zewnętrznym ekspertom szczegółowy raport, w którym przeanalizowano różne warianty zasilania – zgodne zarówno z systemem ukraińskim, jak i polskim. Jak informuje resort infrastruktury, wyniki były jednoznaczne: inwestycja przyniosłaby ujemną stopę zwrotu, wymagałaby gigantycznych nakładów finansowych oraz wymiany taboru, który obecnie składa się wyłącznie ze spalinowych jednostek. Dodatkowo, jak zaznacza Ministerstwo Infrastruktury, elektryfikacja jednotorowej linii niosłaby ryzyko przerw w ruchu podczas awarii sieci trakcyjnej. W obecnej sytuacji geopolitycznej – przy trwającej pełnoskalowej wojnie na Ukrainie oraz zagrożeniach hybrydowych, bezpieczeństwo i ciągłość transportu mają priorytetowe znaczenie – zaznacza Wiceminister Piotr Malepszak. Lokomotywy spalinowe w tym kontekście są rozwiązaniem bardziej niezawodnym. Budowa drugiego toru na całej długości linii również została uznana za nieuzasadnioną ekonomicznie. Zamiast tego PKP LHS realizuje program rozbudowy infrastruktury sterowania ruchem i mijanek. Jak wynika z przedstawionych planów, spółka wybuduje 9 nowych mijanek i 3 stacje kolejowe, co pozwoli efektywnie zwiększyć przepustowość bez konieczności kosztownego dublowania całej linii. Na tę chwilę PKP LHS prowadzi budowę dwóch Lokalnych Centrów Sterowania (LCS) – w Sędziszowie i Woli Baranowskiej – wraz z rozbudową infrastruktury towarzyszącej. 
  • LCS Sędziszów (Kępie–Zarzecze–Jaroszowiec–Bukowno) – zakończenie w IV kwartale 2025 r., koszt ok. 69,4 mln zł.
  • LCS Wola Baranowska (Niekrasów–Staszów–Grzybów) – zakończenie w I kwartale 2026 r., koszt ok. 122,6 mln zł.
  • LCS Sędziszów (Łączyn–Gołuchów–Raczyce) – zakończenie w III kwartale 2026 r., koszt ok. 58,7 mln zł.
  • LCS Wola Baranowska (Drozdów–Puszcza) – zakończenie w IV kwartale 2026 r., koszt ok. 77,7 mln zł.

Łączna wartość tych inwestycji to ponad 328 mln zł. Po ich zakończeniu przepustowość LHS ma wzrosnąć z obecnych 14,5 mln ton do nawet 24 mln ton rocznie. Jednym z kluczowych wyzwań jest brak możliwości pozyskania dofinansowania z Unii Europejskiej. Komisja Europejska coraz mocniej stawia na interoperacyjność sieci kolejowych i wspiera wyłącznie linie w standardzie 1435 mm. LHS ma rozstaw 1520 mm, co wyklucza ją z programów takich jak Connecting Europe Facility (CEF). (Intrmodalnews)

 

Komentarze