Spółka PKP Intercity konsekwentnie umacnia pozycję krajowego lidera w przewozach pasażerskich. Od stycznia do czerwca 2025 r. na pokładach pociągów PKP IC podróżowało 40,4 mln pasażerów - to o ponad 9 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej i o 31 proc. więcej niż dwa lata temu. Jest to efekt szeroko zakrojonych inwestycji taborowych i infrastrukturalnych, większej liczby połączeń oraz dbałości o komfort podróży.– Coraz więcej Polek i Polaków wybiera kolej jako środek codziennego i okazjonalnego transportu. To dowód, że konsekwentnie realizowana strategia inwestycyjna przynosi wymierne efekty. Inwestujemy w nowoczesny tabor, rozwijamy połączenia i poprawiamy komfort podróży. Statystyki przewozowe jasno pokazują, że pasażerowie to doceniają – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Średnio każdego dnia z przejazdów dalekobieżnych skorzystało 223 tys. podróżnych. Dniem z najwyższą frekwencją był 1 czerwca - wówczas narodowy przewoźnik przewiózł 332 tys. pasażerów, co jest rekordem w historii Spółki. Od stycznia do czerwca pasażerowie najczęściej wybierali pociągi kursujące na trasach z Gdańska, Krakowa, Łodzi czy Poznania do Warszawy. Natomiast największy wzrost liczby podróżnych przewoźnik odnotował na liniach: Poznań – Szczecin (60 proc.), Kraków – Zakopane (59 proc.), Szczecin – Warszawa (53 proc.), Poznań – Toruń (47 proc.), Warszawa – Zakopane (37 proc.) czy Białystok – Warszawa (34 proc.).
W obowiązującym od czerwca br. wakacyjnym rozkładzie jazdy PKP Intercity przewidziały 514 połączeń dziennie, czyli o 60 więcej niż rok temu i o ponad 80 więcej niż dwa lata temu. Przewoźnik uruchomił zupełnie nowe połączenia oraz poprawił czasy przejazdów i komfort podróży. Jednym z przykładów jest pociąg Express InterCity Premium, czyli popularne Pendolino, które kursuje ze stolicy do Świnoujścia. Zapewnia on podróżnym najszybszy w historii dojazd do wakacyjnego kurortu. Ruszył też ekonomiczny skład IC Merkury z Wrocławia do Świnoujścia, który również ma rekordowy czas przejazdu. Przewoźnik zwiększył również liczbę „sprinterów”, czyli najszybszych połączeń. Korzystający z nich pasażerowie mogą dojechać w około 1,5 godziny z Warszawy do Białegostoku czy w 2,5 godziny z Warszawy do Bydgoszczy. Uruchomiony został także nowy pociąg IC Kasztelan łączący Kraków i Hrubieszów przez Mielec, który przez ponad dekadę był pozbawiony połączeń dalekobieżnych. To druga para pociągów na tej trasie. W czerwcu po kilkuletniej przerwie ruszyło także połączenie do Giżycka. Nowością jest również międzynarodowy pociąg IC Adriatic Express kursujący na trasie Warszawa – Rijeka. Połączenie okazało się sukcesem - większość miejsc na połączenia do końca wakacji została wykupiona.
Przewoźnik, oprócz bogatej siatki połączeń, stara się zapewnić jak najwięcej miejsc w pociągach, zwłaszcza w okresach wzmożonego ruchu pasażerskiego. Od stycznia do czerwca PKP Intercity wzmocniło 4267 pociągów 5940 dodatkowymi wagonami.
PKP Intercity mają zakontraktowane projekty
taborowe z polskimi producentami i zakładami napraw na kwotę 16,5 mld
zł. Nowe i zmodernizowane pojazdy są systematycznie odbierane i wdrażane
do rozkładu jazdy. Od stycznia do czerwca tego roku przewoźnik odebrał
18 lokomotyw Griffin poruszających się z prędkością 160 km/h. Do końca
roku zaplanowany został odbiór następnych 20 pojazdów tej serii,
produkowanych w fabryce Newag w Nowym Sączu. Park taborowy przewoźnika
powiększył się również o 21 wagonów zmodernizowanych w zakładzie PKP
Intercity Remtrak w Opolu. W drugim półroczu odebranych ma zostać
jeszcze 141 wagonów, które obecnie modernizowane są w fabrykach PESA w
Bydgoszczy i H. Cegielski - Fabryce Pojazdów Szynowych w Poznaniu oraz
zakładzie PKP Intercity Remtrak w Opolu.
PKP Intercity konsekwentnie realizują
także program inwestycji infrastrukturalnych. W marcu podpisana została
umowa na budowę nowej lokomotywowni na bocznicy kolejowej Warszawa
Grochów. W trakcie realizacji jest rozbudowa zaplecza technicznego wraz z
nowoczesną myjnią, które powstają w Przemyślu. W 2025 roku spółka PKP
Intercity zainwestuje w infrastrukturę 292 mln zł. Plany inwestycyjne
uwzględniają m.in. rozbudowę bocznicy w Lublinie, Białymstoku, Łodzi,
Warszawie oraz Gdyni. Źródło: gov.pl
Komentarze
Prześlij komentarz