Szwajcarski operator kolejowych przewozów towarowych dołącza do długiej listy firm walczących o swoje rentowne istnienie. Po Francji, Niemczech, Polsce i Czechach, SBB Cargo szuka sposobów, aby uczynić kolej towarową rentowną w czasach, gdy kolej towarowa traci swój udział w rynku, w przeciwieństwie do celu UE. SBB rozpoczęło szeroko zakrojoną restrukturyzację swojego działu transportu towarowego, pracując nad zmniejszeniem strat i reorganizacją działalności. SBB Cargo Switzerland działa z rocznym deficytem w wysokości 80 milionów CHF, co stanowi równowartość około 83 milionów EUR. Oczekuje się, że dział przewozów towarowych będzie samowystarczalny finansowo, ponieważ nie jest klasyfikowany jako usługa publiczna zgodnie ze szwajcarskim prawem transportowym. Według firmy ta strata strukturalna jest spowodowana przestarzałym taborem, nieefektywnymi modelami operacyjnymi i spadającymi wolumenami. Transport kombinowany generuje obecnie 18 mln CHF przychodów (ok. 18,7 mln EUR), ale ponosi straty w wysokości 12 mln CHF (12,5 mln EUR). Większość strat, prawie 80 mln CHF (83 mln EUR) rocznie, generują przewozy pojedynczych ładunków. Aby ograniczyć koszty, SBB zaprzestanie działalności na ośmiu terminalach transportu kombinowanego (CT) do końca 2025 r. Firma planuje wprowadzić uproszczony model transportu wahadłowego skoncentrowany na korytarzu północ-południe o wysokim popycie. Nowe połączenie między Dietikon i Stabio zostanie uruchomione z dwoma podróżami w obie strony dziennie - jedną dzienną i jedną nocną - począwszy od 2026 roku. Podczas gdy transport drogowy stanowi obecnie tylko około 6% wolumenu transportu SBB Cargo, pozostaje on widoczną częścią działalności firmy. Restrukturyzacja może doprowadzić do około 70 dodatkowych ciężarówek dziennie na szwajcarskich drogach, czyli około 20 000 rocznie, jeśli przejście na kolej nie zrekompensuje zmniejszonego zasięgu CT. SBB rozważa również przekazanie niektórych terminali operatorom zewnętrznym. Obiekty takie jak Cadenazzo mogą pozostać dostępne dla ruchu towarowego, zwłaszcza jeśli utrzyma się popyt ze strony klientów takich jak operatorzy pocztowi. Do końca 2025 r. SBB przestanie obsługiwać nierentowne usługi tranzytowe dla DB Cargo. Te tak zwane "pociągi partnerskie" są obecnie obsługiwane przez SBB Cargo w całej Szwajcarii od granicy niemieckiej do włoskiej. Oczekuje się, że DB Cargo przejmie operacje poza Chiasso. Inna współpraca z DB Cargo w zakresie przewozów importowych/eksportowych pozostaje nienaruszona. (Rail Markt)
Szwajcarski operator kolejowych przewozów towarowych dołącza do długiej listy firm walczących o swoje rentowne istnienie. Po Francji, Niemczech, Polsce i Czechach, SBB Cargo szuka sposobów, aby uczynić kolej towarową rentowną w czasach, gdy kolej towarowa traci swój udział w rynku, w przeciwieństwie do celu UE. SBB rozpoczęło szeroko zakrojoną restrukturyzację swojego działu transportu towarowego, pracując nad zmniejszeniem strat i reorganizacją działalności. SBB Cargo Switzerland działa z rocznym deficytem w wysokości 80 milionów CHF, co stanowi równowartość około 83 milionów EUR. Oczekuje się, że dział przewozów towarowych będzie samowystarczalny finansowo, ponieważ nie jest klasyfikowany jako usługa publiczna zgodnie ze szwajcarskim prawem transportowym. Według firmy ta strata strukturalna jest spowodowana przestarzałym taborem, nieefektywnymi modelami operacyjnymi i spadającymi wolumenami. Transport kombinowany generuje obecnie 18 mln CHF przychodów (ok. 18,7 mln EUR), ale ponosi straty w wysokości 12 mln CHF (12,5 mln EUR). Większość strat, prawie 80 mln CHF (83 mln EUR) rocznie, generują przewozy pojedynczych ładunków. Aby ograniczyć koszty, SBB zaprzestanie działalności na ośmiu terminalach transportu kombinowanego (CT) do końca 2025 r. Firma planuje wprowadzić uproszczony model transportu wahadłowego skoncentrowany na korytarzu północ-południe o wysokim popycie. Nowe połączenie między Dietikon i Stabio zostanie uruchomione z dwoma podróżami w obie strony dziennie - jedną dzienną i jedną nocną - począwszy od 2026 roku. Podczas gdy transport drogowy stanowi obecnie tylko około 6% wolumenu transportu SBB Cargo, pozostaje on widoczną częścią działalności firmy. Restrukturyzacja może doprowadzić do około 70 dodatkowych ciężarówek dziennie na szwajcarskich drogach, czyli około 20 000 rocznie, jeśli przejście na kolej nie zrekompensuje zmniejszonego zasięgu CT. SBB rozważa również przekazanie niektórych terminali operatorom zewnętrznym. Obiekty takie jak Cadenazzo mogą pozostać dostępne dla ruchu towarowego, zwłaszcza jeśli utrzyma się popyt ze strony klientów takich jak operatorzy pocztowi. Do końca 2025 r. SBB przestanie obsługiwać nierentowne usługi tranzytowe dla DB Cargo. Te tak zwane "pociągi partnerskie" są obecnie obsługiwane przez SBB Cargo w całej Szwajcarii od granicy niemieckiej do włoskiej. Oczekuje się, że DB Cargo przejmie operacje poza Chiasso. Inna współpraca z DB Cargo w zakresie przewozów importowych/eksportowych pozostaje nienaruszona. (Rail Markt)
Komentarze
Prześlij komentarz