Województwo kujawsko-pomorskie podpisało dwa kontrakty z Arrivą


Arriva wygrała obsługę dwóch tras Brodnica-Rypin i Wierzchucin-Laskowice Pomorskie w latach 2026-2030. Arriva rozpocznie świadczenie pasażerskich usług kolejowych na dwóch liniach w województwie kujawsko-pomorskim od grudnia 2026 roku. Umowy, podpisane z Urzędem Marszałkowskim 21 lipca, obowiązują do grudnia 2030 roku. 

Umowy określają minimum sześć par pociągów dziennie na każdej trasie. Nowe usługi mają łączyć się z istniejącą siecią regionalną Arrivy, umożliwiając łączenie tras. Przez pierwszy miesiąc funkcjonowania, pasażerowie będą płacić stałą opłatę w wysokości 1 PLN (ok. 0,23 EUR) za podróż. Pasażerowie w wieku 65 lat i starsi będą mogli korzystać z obniżonej taryfy w wysokości 4 PLN (ok. 0,92 EUR) przez cały czteroletni okres obowiązywania umowy.

Finansowanie publiczne i rozbudowa linii

Województwo przeznaczyło fundusze na obie usługi:

  • 15 mln PLN (ok. 3,44 mln EUR) na trasę Laskowice Pomorskie-Wierzchucin, z potencjalną rozbudową w kierunku Grudziądza i Chojnic
  • 13 mln PLN (ok. 2,98 mln EUR) na trasę Brodnica-Rypin, z możliwym przedłużeniem do Grudziądza i Torunia

Rząd prowadzi również rozmowy z województwem mazowieckim w sprawie przedłużenia połączenia Brodnica-Rypin do Sierpca. 

Arriva będzie obsługiwać nowoczesne pociągi wyposażone w klimatyzację, toaletę przystosowaną dla pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej oraz miejsce na co najmniej cztery rowery. Planowany czas przejazdu to 23 minuty dla relacji Brodnica - Rypin i 33 minuty dla relacji Wierzchucin - Laskowice Pomorskie. 

PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) prowadzą modernizację infrastruktury w Rypinie i Brodnicy. Prace te wynikają z koordynacji między władzami regionalnymi a krajowym zarządcą infrastruktury.

Uruchomienie jest następstwem szerszego nacisku ze strony województwa kujawsko-pomorskiego na wspieranie kolei regionalnych poprzez zamówienia publiczne i dotacje. W 2024 r. województwo przeznaczyło 237 mln PLN (ok. 54,37 mln EUR) na pasażerskie przewozy kolejowe, w tym opłaty za dostęp do infrastruktury w wysokości 31,3 mln PLN (ok. 7,17 mln EUR) oraz rekompensaty dla operatorów takich jak Arriva i Polregio. Źródło: RailMarket

 

Komentarze