Deutsche Bahn (DB) zmniejsza straty w pierwszej połowie 2025 roku


Deutsche Bahn (DB) znacząco ograniczyła stratę operacyjną w pierwszej połowie 2025 roku do 239 mln EUR, w porównaniu z 1,225 mld EUR rok wcześniej. Poprawa wyniku to efekt szeroko zakrojonych działań oszczędnościowych, w tym redukcji kosztów administracyjnych i optymalizacji operacyjnej. Przychody Grupy (bez uwzględnienia sprzedanego w kwietniu DB Schenker) wzrosły o 3,4%, osiągając 13,3 mld EUR. Mimo to, wewnętrzne oczekiwania nie zostały w pełni spełnione, głównie z powodu ograniczeń infrastrukturalnych i licznych prac remontowo-modernizacyjnych.

Ruch pasażerski również odnotował wzrost:

  • 943 mln pasażerów przewiezionych w I połowie 2025 r. (wzrost z 919 mln)

  • Liczba pasażerokilometrów wzrosła o 4%, osiągając 41,9 mld

  • Punktualność dalekobieżna wyniosła 63,4%, nieznacznie powyżej poziomu sprzed roku (62,7%)

DB zapowiada dalsze inwestycje w modernizację infrastruktury oraz cyfryzację, z naciskiem na poprawę jakości usług i punktualności, przy jednoczesnym kontynuowaniu restrukturyzacji kosztowej.

Spółka zależna DB InfraGO zajmująca się infrastrukturą wymieniła 40 nastawni - o 14 więcej niż planowano - i zmodernizowała 157 stacji, przekraczając o 16 cel wyznaczony na połowę roku. Tymczasowe ograniczenia prędkości zostały zredukowane średnio o 70 dziennie.

Inwestycje brutto w system kolejowy w pierwszej połowie 2025 r. wyniosły 7,3 mld EUR, co oznacza wzrost o 349 mln EUR rok do roku. Inwestycje netto finansowane przez DB wyniosły 1,8 mld EUR, nieco poniżej poprzedniego roku ze względu na wyższe współfinansowanie ze strony rządu federalnego.

Skorygowany EBIT DB InfraGO poprawił się, ale pozostał na ujemnym poziomie minus 204 mln EUR, na co wpływ miały opóźnione zwroty kosztów utrzymania infrastruktury. Przychody wzrosły do 4,3 mld EUR, co oznacza wzrost o 232 mln EUR w porównaniu z pierwszym półroczem 2024 roku.

 

Źródło: DW/RailMarket

Komentarze