České dráhy właśnie ogłosiły, że do Czech dotarła pierwsza lokomotywa elektryczna w nowym wariancie. Chodzi o lokomotywę Vectron. Najważniejszą zmianą jest wyższa maksymalna prędkość eksploatacyjna, wynosząca 230 km/h. Całkowicie przewidziano dostawę 50 takich elektrowozów, z czego do końca roku ma przybyć pierwszych 20 sztuk.
Cały projekt rozpoczął się w 2020 roku, kiedy to ČD ogłosiło przetarg na dostawę 20 wielosystemowych lokomotyw elektrycznych o maksymalnej prędkości 230 km/h z opcją na kolejne 30 sztuk. ČD zmieniło później swoje plany i zdecydowało się zamówić wszystkie 50 sztuk. W marcu 2022 roku podpisano z firmą Siemens umowę na dostawę 50 lokomotyw Vectron wraz z umową serwisową na 15 lat.
ČD już wtedy zapowiedziało, że szybsze lokomotywy Vectron będą przeznaczone przede wszystkim do obsługi pociągów międzynarodowych wraz z jednostkami nietrakcyjnymi ComfortJet i RailJet. Po zakończeniu przebudowy linii między Berlinem a Hamburgiem właśnie na tym odcinku będą one osiągać swoją maksymalną prędkość, podobnie jak na austriackiej linii Koralmbahn. Na innych odcinkach będą jeździć z prędkością 160 km/h lub 200 km/h. Maszyny są przeznaczone do eksploatacji w Czechach, Niemczech, Polsce, Austrii, Słowacji i na Węgrzech.
ČD już wtedy zapowiedziało, że szybsze lokomotywy Vectron będą przeznaczone przede wszystkim do obsługi pociągów międzynarodowych wraz z jednostkami nietrakcyjnymi ComfortJet i RailJet. Po zakończeniu przebudowy linii między Berlinem a Hamburgiem właśnie na tym odcinku będą one osiągać swoją maksymalną prędkość, podobnie jak na austriackiej linii Koralmbahn. Na innych odcinkach będą jeździć z prędkością 160 km/h lub 200 km/h. Maszyny są przeznaczone do eksploatacji w Czechach, Niemczech, Polsce, Austrii, Słowacji i na Węgrzech.
Umowa pierwotnie przewidywała rozpoczęcie dostaw od grudnia 2025 r. Jednak firma Siemens dostarczyła pierwsze pociągi Vectron z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, co spowodowało zmianę harmonogramu dostaw. Do końca roku producent dostarczy ČD 20 szybkich lokomotyw Vectron, pozostałe zostaną dostarczone w 2026 r. w tempie jednej lokomotywy tygodniowo. W dniu 11 sierpnia 2025 r. w Czechach pojawiły się trzy maszyny o numerach 384 001, 002, 004, włączone do pociągu przewoźnika RailAdventure. Były one przewożone pociągiem wraz z jednostką Alstom Coradia Stream ETR 108 i Talgo VI, które zmierzały na tor testowy VUZ Velim.
Na podstawie: railpage.net/RailMarket
Na podstawie: railpage.net/RailMarket
Komentarze
Prześlij komentarz