![]() |
© PKP PLK / Damian Strzemkow |
PKP Polskie Linie Kolejowe kontynuują rozbudowę infrastruktury kolejowej prowadzącej do portów bałtyckich, realizując wieloletni program inwestycyjny mający zwiększyć przepustowość i umożliwić obsługę dłuższych oraz cięższych składów towarowych.
Prace rozpoczęte w latach 2019–2020 skupiły się na modernizacji linii do portów. Zakończono je w Gdańsku w 2022 r., a finalizacja robót w Gdyni planowana jest jeszcze w tym roku. Projekt o wartości 760 mln euro (3,3 mld zł), współfinansowany z instrumentu unijnego „Łącząc Europę”, obejmował m.in. wymianę torów, elektryfikację, instalację nowoczesnej sygnalizacji oraz budowę i modernizację obiektów inżynieryjnych.
Kluczowym elementem dalszej poprawy dostępu kolejowego jest modernizacja linii nr 201 z Bydgoszczy do Trójmiasta. Wstępne prace rozpoczęto w 2021 r., a pod koniec 2024 r. podpisano umowy na dwa odcinki:
-
Somonino – Gdańsk Osowa wraz z Glincz – Kartuzy (linia 229) o wartości 280 mln euro (1,2 mld zł),
-
Kościerzyna – Somonino (linia 201) wraz z Somonino – Kartuzy (linia 214) o wartości 300 mln euro (1,3 mld zł).
Zakończenie tych zadań przewidziano do 2028 r. Kolejne fragmenty linii nr 201 – między Gdańskiem Osową a Gdynią Główną oraz między Kościerzyną a Maksymilianowem – zostaną zrealizowane w ramach czterech kontraktów w latach 2025–2032. Inwestycje te mają znacząco zwiększyć przepustowość trasy i umożliwić obsługę większej liczby pociągów towarowych w Porcie Gdynia.
Równolegle PLK przygotowują się do ogłoszenia przetargu na projekt i budowę czterotorowego odcinka Pszczółki – Pruszcz Gdański na trasie Tczew – Gdynia. Prace planowane są na lata 2028–2030. Modernizacja ta wzmocni dostęp towarowy do Portu Gdańsk i jednocześnie podniesie przepustowość dla ruchu pasażerskiego w korytarzu trójmiejskim.
Komentarze
Prześlij komentarz