Pomorskie kupi więcej pociągów. Pomorze planuje zakup co najmniej dwóch elektrycznych pociągów za kwotę 98,4 mln zł brutto. Jednak do specyfikacji przetargowej samorząd dopisał prawo opcji, które zakłada możliwość zwiększenia zamówienia o dodatkowych 10 EZT. Wtedy też wartość kontraktu wzrośnie do prawie 600 mln zł brutto. To, czy samorząd Pomorza skorzysta z prawa opcji, będzie zależało od możliwości finansowych województwa. A zwłaszcza od tego, czy Pomorze uzyska zewnętrzne dofinansowanie na zakup taboru. Dwa składy producent dostarczy klientowi w ciągu 3,5 roku od dnia zawarcia umowy, czyli w pierwszych miesiącach 2029 roku Natomiast dostawa pociągów objętych prawem opcji ruszy w ciągu 33 miesięcy od momentu poinformowania producenta o skorzystaniu z tego wariantu. Przy czym urząd marszałkowski musi poinformować o tym dostawcę nie później niż do 31 października 2026 r. Nowe pociągi obsłużą połączenia, które teraz realizują PKP SKM w Trójmieście oraz Pomorska Kolej Metropolitarna. Pociągi pojadą bowiem na trasie z Gdańska Śródmieścia do Wejherowa (z możliwością wydłużenia kursów do Lęborka). Przydadzą się także na obecnej linii PKP oraz na trasie PKM Południe, która powstanie za kilka lat.Warto dodać, że będzie to kolejny zakup nowego taboru, którego dokonuje samorząd województwa pomorskiego. I Newag jest głównym dostawcą taboru dla regionalnych kolei. na przykład, w 2022 roku spółka z Nowego Sącza wygrała duży przetarg na dostawę łącznie 31 EZT-ów. Natomiast w 2023 roku Newag wygrał postępowanie na dostawy dla województwa pomorskiego pociągów hybrydowych. Inwestycje województwa pomorskiego w tabor kolejowy są zrozumiałe głównie z powodu znaczenia tego środka komunikacji w regionie. Mieszkańcy Pomorza, a zwłaszcza aglomeracji trójmiejskiej, to społeczność, która odbywa co roku najwięcej w kraju podróży pociągami. W dodatku urząd marszałkowski w Gdańsku wkrótce zostanie właścicielem kolejowego przewoźnika. Bowiem Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt ustawy o przekształceniu PKP SKM w Trójmieście w spółkę samorządową. Taki będzie efekt przejęcia przez Pomorze udziałów w spółce, które teraz należą do PKP S.A. Źródło: Na Kolei
Pomorskie kupi więcej pociągów. Pomorze planuje zakup co najmniej dwóch elektrycznych pociągów za kwotę 98,4 mln zł brutto. Jednak do specyfikacji przetargowej samorząd dopisał prawo opcji, które zakłada możliwość zwiększenia zamówienia o dodatkowych 10 EZT. Wtedy też wartość kontraktu wzrośnie do prawie 600 mln zł brutto. To, czy samorząd Pomorza skorzysta z prawa opcji, będzie zależało od możliwości finansowych województwa. A zwłaszcza od tego, czy Pomorze uzyska zewnętrzne dofinansowanie na zakup taboru. Dwa składy producent dostarczy klientowi w ciągu 3,5 roku od dnia zawarcia umowy, czyli w pierwszych miesiącach 2029 roku Natomiast dostawa pociągów objętych prawem opcji ruszy w ciągu 33 miesięcy od momentu poinformowania producenta o skorzystaniu z tego wariantu. Przy czym urząd marszałkowski musi poinformować o tym dostawcę nie później niż do 31 października 2026 r. Nowe pociągi obsłużą połączenia, które teraz realizują PKP SKM w Trójmieście oraz Pomorska Kolej Metropolitarna. Pociągi pojadą bowiem na trasie z Gdańska Śródmieścia do Wejherowa (z możliwością wydłużenia kursów do Lęborka). Przydadzą się także na obecnej linii PKP oraz na trasie PKM Południe, która powstanie za kilka lat.Warto dodać, że będzie to kolejny zakup nowego taboru, którego dokonuje samorząd województwa pomorskiego. I Newag jest głównym dostawcą taboru dla regionalnych kolei. na przykład, w 2022 roku spółka z Nowego Sącza wygrała duży przetarg na dostawę łącznie 31 EZT-ów. Natomiast w 2023 roku Newag wygrał postępowanie na dostawy dla województwa pomorskiego pociągów hybrydowych. Inwestycje województwa pomorskiego w tabor kolejowy są zrozumiałe głównie z powodu znaczenia tego środka komunikacji w regionie. Mieszkańcy Pomorza, a zwłaszcza aglomeracji trójmiejskiej, to społeczność, która odbywa co roku najwięcej w kraju podróży pociągami. W dodatku urząd marszałkowski w Gdańsku wkrótce zostanie właścicielem kolejowego przewoźnika. Bowiem Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt ustawy o przekształceniu PKP SKM w Trójmieście w spółkę samorządową. Taki będzie efekt przejęcia przez Pomorze udziałów w spółce, które teraz należą do PKP S.A. Źródło: Na Kolei
Komentarze
Prześlij komentarz