Punktualność przewozów pasażerskich w II kwartale tego roku wyniosła 93,3%, co oznacza wzrost w porównaniu do I kwartału i utrzymanie wyniku bardzo zbliżonego do tego sprzed roku, kiedy kwartalna punktualność wyniosła 93%. Wskaźnik punktualności dla pociągów towarowych jest znacznie niższy, ale od II kwartału 2023 r. przekracza ona zawsze 50%. To dużo lepiej niż jeszcze kilka lat temu.Najlepszym miesiącem pod względem wskaźnika punktualności w II kwartale był maj, kiedy punktualność przekroczyła 94% (94,24%). Jest to wynik o 1 punkt procentowy lepszy niż w maju zeszłego roku. Jest to również najwyższy wskaźnik punktualności od lutego 2024 r., kiedy wyniósł on 94,35%, i drugi najwyższy wynik od listopada 2020 r. (w listopadzie 2020 r. wskaźnik punktualności wyniósł 94,68%). Miesiącem z najniższym wskaźnikiem punktualności w II kwartale był czerwiec z wartością 91,74%. Ten wynik jest o 0,13 punktu lepszym wynikiem niż ten z czerwca 2024 r. Czerwiec od wielu lat jest miesiącem, kiedy punktualność spada w stosunku do miesiąca poprzedzającego. Lepszy wynik dla tego miesiąca – w porównaniu z majem – ostatni raz był w 2020 r. Najwyższą wartość punktualności w II kwartale odnotowała spółka WKD: 99,67%. Wpływ na ten wynik miała między innymi 100% punktualność w kwietniu. W II kwartale wszyscy przewoźnicy samorządowi osiągnęli wyniki wyższe niż 90%. W przypadku głównego przewoźnika dalekobieżnego, PKP Intercity, wartość w II kwartale to 80,57% – w 2024 r. w tym samym okresie było to 80,61%. Jest to minimalna różnica. Warto jednakże zauważyć, że w czerwcu wskaźnik punktualności tego przewoźnika to 75,46%. „W II kwartale 2025 r. przewoźnicy uruchomili blisko 550 tys. pociągów pasażerskich, podczas gdy rok temu było to niewiele ponad 503 tys. To wzrost o niemal 9%. Przy takim wzroście liczby pociągów wynik punktualności był wyższy, co nie jest oczywistą prawidłowością. Pokazuje to, że wobec rosnącej liczby podróżnych i pociągów kolej może utrzymywać dobre wyniki parametrów jakościowych. To pozytywne informacje. Nadal jednak trzeba podejmować działania, które będą stale poprawiać wyniki przewozowe. Niestety czerwiec jest miesiącem, gdzie parametry jakościowe u głównego przewoźnika dalekobieżnego są gorsze – punktualność na poziomie 76,4% nie jest satysfakcjonująca. W czerwcu rośnie też liczba największych opóźnień. W wielu wypadkach jest to spowodowane pogodą czy sytuacjami potencjalnie niebezpiecznymi, jak np. kolizje ze zwierzętami” – podkreśla dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.Punktualność przewozów towarowych osiągnęła w II kwartale poziom 56,13%. Na ten wynik znaczący wpływ miały przewozy krajowe ze wskaźnikiem około 60% w każdym z trzech miesięcy drugiego kwartału (60,95% w kwietniu, 61,3 w maju i 59,92% w czerwcu). Wyniki w przewozach międzynarodowych to 39% dla całego kwartału, zaś w rozbiciu na miesiące to 38,14%, 40,57% oraz 38,29% (odpowiednio w kwietniu, maju, czerwcu). Liczba pociągów uruchomionych w II kwartale 2025 r. była o 7,9% niższa w przewozach krajowych i o 10,1% niższa w przewozach międzynarodowych w stosunku do II kwartału 2024 r. – było to 92,9 tys. pociągów, podczas gdy w II kwartale 2024 r. ich liczba wyniosła blisko 100,8 tys.Źródło: Urząd Transportu Kolejowego / Kurier Kolejowy
Punktualność przewozów pasażerskich w II kwartale tego roku wyniosła 93,3%, co oznacza wzrost w porównaniu do I kwartału i utrzymanie wyniku bardzo zbliżonego do tego sprzed roku, kiedy kwartalna punktualność wyniosła 93%. Wskaźnik punktualności dla pociągów towarowych jest znacznie niższy, ale od II kwartału 2023 r. przekracza ona zawsze 50%. To dużo lepiej niż jeszcze kilka lat temu.Najlepszym miesiącem pod względem wskaźnika punktualności w II kwartale był maj, kiedy punktualność przekroczyła 94% (94,24%). Jest to wynik o 1 punkt procentowy lepszy niż w maju zeszłego roku. Jest to również najwyższy wskaźnik punktualności od lutego 2024 r., kiedy wyniósł on 94,35%, i drugi najwyższy wynik od listopada 2020 r. (w listopadzie 2020 r. wskaźnik punktualności wyniósł 94,68%). Miesiącem z najniższym wskaźnikiem punktualności w II kwartale był czerwiec z wartością 91,74%. Ten wynik jest o 0,13 punktu lepszym wynikiem niż ten z czerwca 2024 r. Czerwiec od wielu lat jest miesiącem, kiedy punktualność spada w stosunku do miesiąca poprzedzającego. Lepszy wynik dla tego miesiąca – w porównaniu z majem – ostatni raz był w 2020 r. Najwyższą wartość punktualności w II kwartale odnotowała spółka WKD: 99,67%. Wpływ na ten wynik miała między innymi 100% punktualność w kwietniu. W II kwartale wszyscy przewoźnicy samorządowi osiągnęli wyniki wyższe niż 90%. W przypadku głównego przewoźnika dalekobieżnego, PKP Intercity, wartość w II kwartale to 80,57% – w 2024 r. w tym samym okresie było to 80,61%. Jest to minimalna różnica. Warto jednakże zauważyć, że w czerwcu wskaźnik punktualności tego przewoźnika to 75,46%. „W II kwartale 2025 r. przewoźnicy uruchomili blisko 550 tys. pociągów pasażerskich, podczas gdy rok temu było to niewiele ponad 503 tys. To wzrost o niemal 9%. Przy takim wzroście liczby pociągów wynik punktualności był wyższy, co nie jest oczywistą prawidłowością. Pokazuje to, że wobec rosnącej liczby podróżnych i pociągów kolej może utrzymywać dobre wyniki parametrów jakościowych. To pozytywne informacje. Nadal jednak trzeba podejmować działania, które będą stale poprawiać wyniki przewozowe. Niestety czerwiec jest miesiącem, gdzie parametry jakościowe u głównego przewoźnika dalekobieżnego są gorsze – punktualność na poziomie 76,4% nie jest satysfakcjonująca. W czerwcu rośnie też liczba największych opóźnień. W wielu wypadkach jest to spowodowane pogodą czy sytuacjami potencjalnie niebezpiecznymi, jak np. kolizje ze zwierzętami” – podkreśla dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.Punktualność przewozów towarowych osiągnęła w II kwartale poziom 56,13%. Na ten wynik znaczący wpływ miały przewozy krajowe ze wskaźnikiem około 60% w każdym z trzech miesięcy drugiego kwartału (60,95% w kwietniu, 61,3 w maju i 59,92% w czerwcu). Wyniki w przewozach międzynarodowych to 39% dla całego kwartału, zaś w rozbiciu na miesiące to 38,14%, 40,57% oraz 38,29% (odpowiednio w kwietniu, maju, czerwcu). Liczba pociągów uruchomionych w II kwartale 2025 r. była o 7,9% niższa w przewozach krajowych i o 10,1% niższa w przewozach międzynarodowych w stosunku do II kwartału 2024 r. – było to 92,9 tys. pociągów, podczas gdy w II kwartale 2024 r. ich liczba wyniosła blisko 100,8 tys.Źródło: Urząd Transportu Kolejowego / Kurier Kolejowy
Komentarze
Prześlij komentarz