Sztokholmski Zarząd Transportu zamówił dziesięć kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych od Stadler


Sztokholmski Zarząd Transportu (SL) zamówił dziesięć kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych od Stadlera o wartości 94 milionów franków szwajcarskich. Wąskotorowa sieć Roslagsbanan jest unikalna i wymaga specjalnego projektu – co stanowi jedną z głównych kompetencji Stadlera. Linia kolejowa Roslagsbanan o długości 65 kilometrów w Szwecji ma rozstaw toru wynoszący zaledwie 891 milimetrów i łączy północno-wschodnie przedmieścia Sztokholmu ze stolicą. Pociągi Stadlera kursują na sieci Roslagsbanan od 2023 roku, wykazując niezawodność nawet w trudnych warunkach klimatycznych. 13 sierpnia 2025 roku Sztokholmski Zarząd Transportu zamówił dziesięć kolejnych pociągów.Nowe pojazdy zastąpią 30-letnie pociągi wyprodukowane przez innego producenta. Każdy pociąg ma 150 miejsc siedzących i może przewieźć około 300 pasażerów. Składy są w pełni dostępne i oferują dużo miejsca na wózki dziecięce i inwalidzkie. Dostawy planowane są etapami od 2027 roku, a rozpoczęcie eksploatacji przewidziano na 2028 rok. Pociągi zostaną wyprodukowane na zamówienie w Bussnang w kantonie Turgowia. Kontrakt ze SL obejmuje opcję na dodatkowe 31 pojazdów.Rozstaw toru Roslagsbanan wynoszący 891 mm jest unikalny i wymaga specjalnego projektu. Indywidualne rozwiązania tego typu są znakiem rozpoznawczym Stadlera. Firma słynie z elastycznego podejścia i gotowości do spełniania specyficznych wymagań klientów, co odróżnia ją od konkurencji.

Dzięki temu kolejnemu zamówieniu Stadler umacnia swoją pozycję w Skandynawii. W ostatnich latach firma zdobyła kilka znaczących kontraktów w regionie:

  • Szwecja: AB Transitio zamówiło w ubiegłym tygodniu 13 piętrowych pociągów KISS od Stadlera. Ponadto, od końca 2029 roku siedem pociągów FLIRT będzie obsługiwać trasę Arlanda Express między Sztokholmem a lotniskiem.
  • Norwegia: W 2023 roku Stadler otrzymał kontrakt na 17 pociągów dalekobieżnych dla Norske Tog – z opcją na nawet 100 pojazdów.
  • Finlandia: W 2022 roku VR Group zamówiła 20 dodatkowych pociągów FLIRT, uzupełniając istniejącą flotę 81 składów, które sprawdzają się niezawodnie nawet w warunkach arktycznych.
  • Dania: Stadler dostarcza 24 pociągi z napędem bateryjnym dla Lokaltog – to przełomowy krok w kierunku zrównoważonej i niskoemisyjnej mobilności w Danii.
Źródło: Kolejowy Portal
 

Komentarze