Turcja i Irak planują budowę magistrali kolejowej


Turcja i Irak planują budowę magistrali kolejowej, która połączy tej kraje i zapewni możliwość przewozu towarów z rejonu Zatoki Perskiej i Azji Południowe w czasie o 10 dni krótszym niż droga morska przez Kanał Sueski. Inwestycje infrastrukturalne są częścią rozwoju współpracy gospodarczej krajów Bliskiego Wschodu.W rozwój nowego korytarza transportowego Europa — Turcja — Irak zaangażowane są także Węgry, Bułgaria, Serbia, Katar i Zjednoczone Emiraty Arabskie. W kwietniu br. kraje podpisały memorandum Drogi Rozwoju Iraku. Obecnie Turcja i Irak nie są połączone linią kolejową. Dawna magistrala Stambuł — Bagdad, zbudowana w czasach Imperium Osmańskiego została przecięta przez terytorium Syrii administrowane obecnie Autonomiczną Administrację Północnej i Wschodniej Syrii. Jest to terytorium Zachodniego Kurdystanu pozostające poza kontrolą nowych władz w Damaszku sojuszniczych wobec Ankary. Rząd Turcji jest wrogo nastawiony wobec administracji kurdyjskiej i prowadził w poprzednich latach działania militarne przeciw Kurdom. Z tego powodu nie ma możliwości rewitalizacji starej linii kolejowych. Turcja planuje zainwestować 50 mld dol w budowę linii kolejowej i drogi, która połączy ten kraj z Irakiem. 19 mld z tej kwoty pochłoną inwestycje w Iraku, dzięki którym powstanie połączenie między portem Al-Faw nad Zatoką Perską, a granicą turecko-iracką. Równocześnie ponad 2000 nowych linii kolejowych zbudowanych zostanie w samej Turcji. rak przygotowuje studium wykonalności i dokumentację projektową dla planowanej magistrali kolejowej. Kraj ten pozyskał w czerwcu br. 930 dol pożyczki z Banku Światowego na modernizację istniejącej linii łączącej port Umm Qasr z Mosulem na północy Iraku. W ramach tego projektu zabudowane zostaną nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym, komunikacji i bezpieczeństwa. Do 2037 r. prognozuje się, że ta magistrala kolejowa obsługiwać będzie 6,3 mln ton przewozów towarów w ruchu krajowym i 1,1 mln ton w eksporcie i imporcie. — W miarę jak Irak przechodzi od odbudowy do rozwoju, wzmocniony handel i łączność mogą stymulować wzrost gospodarczy, tworzyć miejsca pracy i zmniejszać zależność od ropy naftowej. Projekt IREM ma kluczowe znaczenie dla przekształcenia Iraku w regionalny węzeł transportowy i przyczynienia się do osiągnięcia celów IDR, czyli poprawy łączności, dywersyfikacji gospodarczej i wzrostu gospodarczego – powiedział Jean-Christophe Carret, dyrektor ds. Bliskiego Wschodu w Banku Światowym. Irak rozbudowuje również swoją infrastrukturę portową. W Al-Faw spółka AD Ports z Zjednoczonych Emiratów Arabskich buduje nowy terminal kontenerowy oraz terminal masowy. Projekt o wartości 2,7 mld dol. realizuje Daewoo E&C. Inwestycja ma być gotowa przed końcem 2025 r. Po zrealizowaniu wszystkich tych projektów powstanie multimodalny korytarz łączący kraje Zatoki Perskiej z Turcją, który będzie alternatywą dla transportu morskiego między Azją Południową i Wschodnią a Europą, który w ostatnich latach odczuwał poważne zakłócenia z powodu zagrożeń bezpieczeństwa dla żeglugi w rejonie Morza Czerwonego. Nowa usługa intermodalna zapewnić ma transit time o 10 dni krótszy niż droga morska przez Kanał Sueski. (Intermodal News)

Komentarze