Zmodernizowane wagony 152A na razie wyłącznie w ruchu krajowym


W połowie lipca PKP Intercity odebrało 8 wagonów typu 152A po wykonanej naprawie na piątym poziomie utrzymania. Choć mogą wyjeżdżać za granicę, przez najbliższy rok będą kursowały wyłącznie w przewozach krajowych. Modernizacja wagonów typu 152A jest realizowana przy wsparciu środków unijnych pozyskanych z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), co wiąże się z pewnymi ograniczeniami.Jak przekazał Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP Intercity, wagony 152A kursować będą w przewozach krajowych co najmniej do momentu zrealizowania wszystkich projektów w ramach KPO, tj. do sierpnia 2026 roku.Dotychczas PKP Intercity odebrało osiem pierwszych bezprzedziałowych, zmodernizowanych wagonów z puli 24 objętych umową z Pesą. Wagony 1. klasy serii 152A przeszły naprawę na piątym poziomie utrzymania (P5). Pojazdy, które mogą poruszać się z prędkością 200 km/h, zapewniają 54 miejsca dla pasażerów. Oferują także liczne udogodnienia, takie jak Wi-Fi, indywidualne oświetlenie, nową klimatyzację, dynamiczny system informacji czy nowe drzwi odskokowo-przesuwne. Kolejne zmodernizowane wagony 152A będą sukcesywnie odbierane przez spółkę. Wszystkie pojazdy z tej serii powinny trafić do PKP Intercity do końca I kwartału 2026 r. Wagony mogą kursować m.in. do Niemiec, Czech, Słowacji, Węgier czy Austrii.

Główne relacje, na które przeznaczone będą docelowo wagony typu 152A w ramach umowy z CUPT (KPO), to:

  • Warszawa – Kołobrzeg
  • Warszawa – Kraków
  • Kraków – Zakopane
  • Kraków – Tarnów – Krynica-Zdrój
  • Warszawa – Łódź – Kalisz – Krotoszyn/Twardogóra – Wrocław
  • Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra – Szklarska Poręba
  • Warszawa – Opoczno Płd. – Miechów – Kraków
  • Wrocław – Opole – Lubliniec – Piotrków Tryb. – Warszawa
  • Warszawa – Małkinia – Białystok

Nadal trwają prace przy wagonach typu 154A. Zgodnie z harmonogramem pierwsze pojazdy tego typu powinny zostać odebrane w IV kwartale 2025 r.

 

Komentarze