Cando Rail testuje akumulatorową lokomotywę manewrową w Edmonton


Cando Rail & Terminals rozpoczęło testy nowej lokomotywy manewrowej z napędem akumulatorowym w zakładzie Southlands w Edmonton. Projekt realizowany w ramach inicjatywy Li-Ion 2025 zakłada przekształcenie konwencjonalnej lokomotywy spalinowej w jednostkę w pełni elektryczną. Lokomotywa została opracowana we współpracy z Innovative Rail Technologies i przeznaczona jest do pracy w zamkniętej pętli stoczniowej. Zamiast silnika wysokoprężnego zastosowano akumulatory litowo-jonowe, co pozwala znacząco ograniczyć lokalne emisje oraz koszty eksploatacji. Modernizacja uzyskała wsparcie Emissions Reduction Alberta (ERA), która przeznaczyła na projekt 2 mln CAD (ok. 1,36 mln EUR). Całkowity koszt przedsięwzięcia wynosi 4 mln CAD (ok. 2,72 mln EUR). Pierwsze testy terenowe odbyły się na początku roku w Winnipeg. Obecnie lokomotywa przechodzi próby w aktywnych operacjach stoczniowych w Edmonton. Rozpoczęcie komercyjnej eksploatacji planowane jest na 2026 rok. Cando Rail szacuje, że nowa jednostka pozwoli na roczne oszczędności rzędu 60% kosztów energii oraz 40% kosztów utrzymania w porównaniu z lokomotywą z silnikiem wysokoprężnym. Oczekiwane ograniczenie emisji ekwiwalentu CO₂ sięga nawet 470 ton rocznie. „Projekt Li-Ion 2025 jest ważnym krokiem w kierunku bardziej zrównoważonej i efektywnej gospodarki kolejowej w Kanadzie” – podkreśla kierownictwo Cando Rail. Źródło: RailMarket

Komentarze