Koleje Czeskie rozpoczynają wdrażanie szybkich lokomotyw Siemens Vectron


Koleje Czeskie (České dráhy) od połowy września rozpoczynają eksploatację najnowszych lokomotyw elektrycznych Siemens Vectron. Pierwsze jednostki pojawią się na krajowych trasach dalekobieżnych, m.in. na połączeniu R18 „Slovácký expres” z Pragi do Starego Miasta i Uherského Hradiště. Do Czech dotarło już osiem lokomotyw, a pełna dostawa 20 egzemplarzy spodziewana jest do końca 2025 roku. Od stycznia 2026 r. Siemens planuje produkcję czterech kolejnych lokomotyw miesięcznie w zakładzie w Monachium-Allach. Zamówienie obejmuje łącznie 50 wielosystemowych Vectronów, przystosowanych do prędkości maksymalnej 230 km/h. Pierwsze dostawy trafiły w sierpniu do zajezdni Vršovice w Pradze. Rozpoczęły się już szkolenia personelu, realizowane przy udziale specjalistów z ÖBB i Deutsche Bahn, co podkreśla plany wprowadzenia lokomotyw także na trasach międzynarodowych. Przewidziane kierunki to m.in. Praga–Villach w Austrii oraz Praga–Kopenhaga w Danii. Lokomotywy przechodzą obecnie testy zatwierdzone przez Czeski Urząd Kolejowy. Nowa klasa 384 charakteryzuje się ulepszonymi rozwiązaniami aerodynamicznymi i nową konstrukcją wózków, umożliwiającymi osiąganie prędkości 230 km/h. Dzięki temu Vectrony będą mogły obsługiwać m.in. linie Berlin–Hamburg, austriacką Koralmbahn czy przyszłe czeskie korytarze dużych prędkości. Lokomotywy są także przystosowane do prowadzenia nowoczesnych składów wagonowych ComfortJet. Na podstawie 15-letniej umowy serwisowej pełne wsparcie techniczne zapewni czeski zespół Siemens Mobility.Umowa na 50 lokomotyw została podpisana w 2022 roku. Dzięki niej Koleje Czeskie powiększą swoją flotę Vectronów do 111 jednostek, co znacząco przyczyni się do ujednolicenia i unowocześnienia taboru. Do końca lipca 2025 r. w całej Europie zamówiono już ponad 2 290 lokomotyw tej serii. (RailMarket)

Komentarze