Linia kolejowa kluczowa dla budowy pierwszej polskiej elektrowni jądrowej


Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na odbudowę i modernizację linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy – Sierakowice – Lębork. Po 25 latach przerwy na trasę powrócą pociągi pasażerskie i towarowe, które pojadą z prędkością do 120 km/h. Inwestycja, warta ponad 508 mln zł netto i finansowana z budżetu państwa, ma strategiczne znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego kraju – linia będzie głównym szlakiem transportowym dla budowy i obsługi pierwszej polskiej elektrowni jądrowej w Lubiatowie–Kopalino. – Kluczem do rozwoju polskiej energetyki jądrowej jest nie tylko zaplecze energetyczne, ale także infrastrukturalne. Odbudowa linii Kartuzy–Lębork poprawi komunikację w regionie i zapewni sprawną logistykę dla polskiego atomu. To inwestycja wspierająca rozwój Pomorza i bezpieczeństwo energetyczne całego kraju – podkreślił Minister Energii Miłosz Motyka. Na 60-kilometrowym odcinku przebudowanych zostanie 11 stacji i przystanków oraz powstaną 3 nowe. Perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Modernizacja obejmie również 10 obiektów inżynieryjnych i remont 57 kolejnych, budowę nowych urządzeń sterowania ruchem oraz poprawę bezpieczeństwa na 38 przejazdach kolejowo-drogowych. Zadanie zostanie zrealizowane przez firmę Torpol S.A. w formule „projektuj i buduj”. Zakończenie prac planowane jest na I kwartał 2028 roku. Rewitalizacja odcinka Kartuzy – Lębork to pierwszy etap szerszego programu zapewnienia dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej. Drugi etap obejmie modernizację linii Lębork – Łeba oraz budowę nowych torów przez Choczewo i teren elektrowni do stacji Steknica. Trzeci etap zakłada modernizację linii Wejherowo – Choczewo. Finalizacja całego projektu przewidziana jest na 2029 rok. Dzięki inwestycjom, po ponad 30 latach, mieszkańcy tej części Pomorza zyskają nowoczesne połączenia kolejowe, a Polska solidne fundamenty pod rozwój energetyki jądrowej. Źródło: PKP PLK

Komentarze