Otwarcie nowego terminalu towarowego w Cottbus


W Cottbus rozpoczął działalność nowy kolejowo-drogowy węzeł logistyczny. Urzędnicy uważają to za kluczowy krok we wzmacnianiu regionu Łużyc. Firmy z Cottbus mają teraz łatwiejszy dostęp do kolei towarowej: oficjalnie otwarto nowy terminal przeładunkowy przy miejskiej elektrowni. Obiekt, zbudowany przez DB InfraGO, umożliwia transfer towarów między ciężarówkami a pociągami towarowymi, zastępując starą lokalizację, która ustąpiła miejsca nowym pracom konserwacyjnym Deutsche Bahn. W inauguracji wzięli udział premier Brandenburgii Dietmar Woidke, członek zarządu DB Daniela Gerd tom Markotten, prezes Izby Handlowej w Cottbus Jens Warnken oraz dyrektor DB InfraGO Imke Kellner. Zbiegło się ono z siódmym spotkaniem grupy zadaniowej ds. węzła kolejowego w Cottbus. "Nasza grupa zadaniowa nadaje tempo zmianom strukturalnym na Łużycach" - powiedział Woidke. "Rozbudowa węzła transportowego Cottbus ma kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarczego regionu. Dzięki ukierunkowanej współpracy między Deutsche Bahn, władzami federalnymi i krajowymi oraz partnerami, przyspieszamy postęp - widoczny dziś dzięki nowemu terminalowi". Daniela Gerd tom Markotten z DB podkreśliła niezwykle szybką dostawę: "Otwarcie nowego punktu dostępu do sieci kolejowej to zawsze wyjątkowy moment. Fakt, że terminal jest gotowy na długo przed zmianą rozkładu jazdy w grudniu 2026 r., pokazuje, jak ściśle i efektywnie wszyscy ze sobą współpracowali". Dla lokalnych firm węzeł oferuje szeroką rampę, przestrzeń do manewrowania dla ciężkich samochodów ciężarowych oraz powierzchnie magazynowe na miejscu - cechy, których brakowało w starej lokalizacji. Położono również nowe tory, umożliwiające manewrowanie i parkowanie pociągów, w tym pociągów towarowych o długości do 740 metrów. W ramach projektu poprawiono ochronę przed hałasem w elektrowni. Warnken nazwał obiekt "niezbędnym punktem przeładunkowym dla firm z Łużyc", który zapewni przewoźnikom większą elastyczność i umożliwi rozwój zrównoważonych łańcuchów dostaw. Grupa zadaniowa dokonała również przeglądu szerszych postępów: nowy program badań infrastruktury kolejowej rozpocznie się na Brandenburskim Uniwersytecie Technicznym w Cottbus-Senftenberg, podczas gdy prace nad modernizacją linii Lübbenau-Cottbus i węzła Königs Wusterhausen będą kontynuowane. Oba te działania są częścią wysiłków na rzecz zwiększenia przepustowości kolei między Berlinem a Łużycami, dążąc do 30-minutowej częstotliwości. Nowy terminal w Cottbus oficjalnie zastąpi swojego poprzednika w ofercie usług DB Cargood grudnia 2026 roku.(Railmarket)

Komentarze