W maju 2025 roku został ogłoszony przetarg na nowe elektryczne zespoły trakcyjne dla województwa łódzkiego (użytkować je będzie Łódzka Kolej Aglomeracyjna). Za kilka lat na tory wyjechać może nawet 18 nowych składów aglomeracyjnych, które mogą pojechać także do Trójmiasta. Wiemy, kto chce dostarczyć nowe pojazdy.
Nowe pociągi dla ŁKA. W budżecie ponad pół miliarda złotych
Pierwotnie zainteresowanego producenta lub producentów mieliśmy poznać już na początku lipca. Kilkakrotnie przekładano jednak termin. Oferty na dostawę oraz utrzymanie 5-członowych elektrycznych zespołów trakcyjnych zostały otwarte w czwartek, 4 września. Zgłosiło się dwóch potencjalnych producentów:
Pierwotnie zainteresowanego producenta lub producentów mieliśmy poznać już na początku lipca. Kilkakrotnie przekładano jednak termin. Oferty na dostawę oraz utrzymanie 5-członowych elektrycznych zespołów trakcyjnych zostały otwarte w czwartek, 4 września. Zgłosiło się dwóch potencjalnych producentów:
- Pesa S.A. z Bydgoszczy: 588,9 mln zł – zamówienie podstawowe, 1,33 mld zł – zamówienie opcjonalne
- Newag S.A. z Nowego Sącza: 604,4 mln zł – zamówienie podstawowe, 1,37 mld zł – zamówienie opcjonalne
Województwo
łódzkie przeznaczyło na zamówienie podstawowe 524,1 mln zł: utrzymanie
pociągów to kwota 205,9 mln zł, a 318,2 mln zł to koszt zakupu taboru.
Oznacza to, że na ostateczne rozstrzygnięcie będziemy musieli jeszcze
poczekać, bo żadna z ofert nie mieści się w założonym budżecie. Do
najtańszej trzeba dołożyć blisko 65 mln zł. Przed wyborem
najkorzystniejszej oferty – o ile postępowanie nie zostanie unieważnione
– wszystkie zostaną sprawdzone pod kątem formalnym.
Pierwsza
partia sześciu EZT-ów miałaby zostać dostarczona w 2029 roku. Natomiast
pozostałe 12 jednostek – w ramach prawa opcji – województwo pozyskałoby
raczej nie wcześniej niż po roku 2030. Przynajmniej takie były ostatnie
deklaracje. Źródło: Rynek Kolejowy
Komentarze
Prześlij komentarz