Katalonia wkracza w nową erę kolei regionalnej.Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) po raz pierwszy zamówił nowoczesne pociągi FLIRT od szwajcarskiego producenta Stadler. Nowe jednostki obsłużą połączenia w zachodniej części Katalonii, stając się symbolem modernizacji regionalnego transportu kolejowego. Dotychczas trasę Lleida – Manresa obsługiwała Renfe w ramach linii R12, jednak kursy odbywały się rzadko, a wykorzystywany tabor był przestarzały. Generalitat de Catalunya zdecydował się więc przekazać obsługę tej linii przewoźnikowi FGC. Po reorganizacji połączenia zostaną podzielone na dwie relacje: RL3 (Lleida – Cervera) oraz RL4 (Lleida – Manresa). Nowe FLIRTy będą serwisowane w zajezdni Pla de Vilanoveta w Lleida, która zostanie rozbudowana i unowocześniona, co stworzy dodatkowe miejsca pracy i wzmocni zaplecze techniczne regionu. Pierwsze jednostki mają być gotowe pod koniec 2024 roku, a pełne wdrożenie zaplanowano na 2025 r. Generalitat zakłada, że dzięki poprawie komfortu podróży i zwiększonej częstotliwości kursów liczba pasażerów wzrośnie nawet o 55% do 2026 roku.
Stadler FLIRT dla FGC – kluczowe parametry:
-
Trzyczłonowa konstrukcja, zaprojektowana dla hiszpańskiej infrastruktury kolejowej,
-
Prędkość maksymalna: 140 km/h,
-
Rozstaw toru: 1668 mm (tor iberyjski),
-
Zasilanie: 3 kV DC,
-
Systemy bezpieczeństwa: ETCS poziom 2 oraz ASFA Digital,
-
Pojemność: do 439 pasażerów, w tym 166 miejsc siedzących,
-
Udogodnienia: klimatyzacja, Wi-Fi, gniazdka USB, miejsca na rowery, pełna dostępność dla osób z niepełnosprawnościami, nowoczesny system informacji pasażerskiej.
Nowe pociągi są energooszczędne i wyposażone w system odzysku energii podczas hamowania, co wpisuje się w politykę zrównoważonego transportu w Katalonii.
Źródło: Stadler Rail / Kurier Kolejowy
Komentarze
Prześlij komentarz