PKP Intercity sukcesywnie korzysta ze wsparcia Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Z końcem sierpnia na konto przewoźnika wpłynęła kolejna transza środków – ponad 202 mln zł. Łącznie spółka otrzymała już 1,22 mld zł, co stanowi 56,6% całkowitego dofinansowania w wysokości 2,16 mld zł. Środki przeznaczone są na realizację projektu obejmującego zakup 56 nowoczesnych lokomotyw Griffin oraz modernizację 248 wagonów różnych typów. Wartość inwestycji wynosi łącznie 2,2 mld zł, z czego ponad 94% wydatków kwalifikowanych pokrywane jest z funduszy UE. Warunkiem utrzymania bezzwrotnego wsparcia jest zakończenie wszystkich prac do końca czerwca 2026 roku. Nowe lokomotywy, osiągające prędkość 160 km/h, zapewnią pasażerom szybsze i bezpieczniejsze podróże, a dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym będą również bardziej przyjazne środowisku. Zmodernizowane wagony wyposażone zostaną w ergonomiczne fotele, klimatyzację, indywidualne oświetlenie, system informacji pasażerskiej oraz stoliki do pracy i odpoczynku. Szczególne znaczenie mają wagony COMBO – 50 nowoczesnych jednostek dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi, seniorów czy rowerzystów. Na ich pokładzie znajdą się m.in. maszyny vendingowe z przekąskami. Dotychczas, według stanu na 17 września 2025 roku, PKP Intercity odebrało już 161 wagonów i 44 lokomotywy EU160, a także zakończyło realizację 3 z 7 planowanych inwestycji w ramach projektu.Kontrakty na wagony i lokomotywy, objęte wsparciem z KPO, są realizowane wyłącznie przez polskich producentów. Modernizacją wagonów zajmują się: poznańska Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski, bydgoska fabryka Pesa, Pesa Mińsk Mazowiecki i PKP Intercity Remtrak. Z kolei Newag z Nowego Sącza dostarcza nowoczesne lokomotywy elektryczne. W ten sposób środki te nie tylko przyczyniają się do poprawy komfortu pasażerów PKP Intercity, ale również umożliwiają rozwój polskich fabryk taboru kolejowego. Do tej pory PKP Intercity zainwestowało 16,5 mld zł środków wyłącznie u polskich producentów.Źródło: PKP Intercity / Kurier Kolejowy
PKP Intercity sukcesywnie korzysta ze wsparcia Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Z końcem sierpnia na konto przewoźnika wpłynęła kolejna transza środków – ponad 202 mln zł. Łącznie spółka otrzymała już 1,22 mld zł, co stanowi 56,6% całkowitego dofinansowania w wysokości 2,16 mld zł. Środki przeznaczone są na realizację projektu obejmującego zakup 56 nowoczesnych lokomotyw Griffin oraz modernizację 248 wagonów różnych typów. Wartość inwestycji wynosi łącznie 2,2 mld zł, z czego ponad 94% wydatków kwalifikowanych pokrywane jest z funduszy UE. Warunkiem utrzymania bezzwrotnego wsparcia jest zakończenie wszystkich prac do końca czerwca 2026 roku. Nowe lokomotywy, osiągające prędkość 160 km/h, zapewnią pasażerom szybsze i bezpieczniejsze podróże, a dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym będą również bardziej przyjazne środowisku. Zmodernizowane wagony wyposażone zostaną w ergonomiczne fotele, klimatyzację, indywidualne oświetlenie, system informacji pasażerskiej oraz stoliki do pracy i odpoczynku. Szczególne znaczenie mają wagony COMBO – 50 nowoczesnych jednostek dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi, seniorów czy rowerzystów. Na ich pokładzie znajdą się m.in. maszyny vendingowe z przekąskami. Dotychczas, według stanu na 17 września 2025 roku, PKP Intercity odebrało już 161 wagonów i 44 lokomotywy EU160, a także zakończyło realizację 3 z 7 planowanych inwestycji w ramach projektu.Kontrakty na wagony i lokomotywy, objęte wsparciem z KPO, są realizowane wyłącznie przez polskich producentów. Modernizacją wagonów zajmują się: poznańska Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski, bydgoska fabryka Pesa, Pesa Mińsk Mazowiecki i PKP Intercity Remtrak. Z kolei Newag z Nowego Sącza dostarcza nowoczesne lokomotywy elektryczne. W ten sposób środki te nie tylko przyczyniają się do poprawy komfortu pasażerów PKP Intercity, ale również umożliwiają rozwój polskich fabryk taboru kolejowego. Do tej pory PKP Intercity zainwestowało 16,5 mld zł środków wyłącznie u polskich producentów.Źródło: PKP Intercity / Kurier Kolejowy
Komentarze
Prześlij komentarz