![]() |
© Newag |
PKP Intercity zapowiada znaczące rozszerzenie swojej sieci połączeń dalekobieżnych, obejmujące wiele mniejszych miast, które od dziesięcioleci były pozbawione regularnych pociągów pasażerskich. Nowa oferta obejmie około 440 tys. mieszkańców, którzy zyskają bezpośredni dostęp do sieci dalekobieżnej.
Ekspansja będzie możliwa dzięki wprowadzeniu do eksploatacji nowego taboru: hybrydowych zespołów trakcyjnych, pociągów spalinowych oraz lokomotyw hybrydowych, które umożliwią obsługę tras niezelektryfikowanych.
Pierwsze połączenie – Gorzów Wielkopolski – Poznań – ruszy już w grudniu tego roku, realizowane dzierżawionymi pociągami spalinowymi. Kolejnym kluczowym projektem będzie trasa Warszawa – Łomża przez Ostrołękę, planowana na 2026 r. Pełne wdrożenie programu zależy od dostaw 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych zamówionych w 2024 r. w firmie NEWAG. Pierwsze jednostki mają być gotowe na początku 2027 r., a cała dostawa zakończy się w II kwartale 2029 r.
Do tego czasu obsługę nowych tras zapewni 22 pociągi spalinowe, które PKP Intercity zamierza pozyskać w ramach leasingu. Dodatkowo w produkcji znajduje się 16 lokomotyw hybrydowych PESA, które będą wykorzystywane na dalszych odcinkach niezelektryfikowanych.
Nowe połączenia obejmą m.in. Łomżę, Chojnice, Jasło, Gorzów Wielkopolski, Świdnicę i Hrubieszów, a także mniejsze miasta takie jak Czaplinek, Złocieniec, Chorzele, Wielbark, Człuchów czy Czarne – w wielu przypadkach po nawet 40-letniej przerwie w kursowaniu pociągów dalekobieżnych.
Planowane główne trasy to m.in.:
-
Warszawa – Łomża (przez Ostrołękę),
-
Białystok – Gdynia (przez Olsztyn i Chorzele),
-
Kraków – Hrubieszów (przez Zamość),
-
Gdynia – Kostrzyn (przez Chojnice i Piłę),
-
Kraków – Jelenia Góra (przez Nysę i Świdnicę).
Nowe hybrydowe zespoły trakcyjne pomieszczą 177 pasażerów (w tym 21 w klasie pierwszej). Będą wyposażone w miejsca dla osób o ograniczonej mobilności, rodzin z dziećmi i rowerzystów. Standard na pokładzie obejmie klimatyzację, gniazdka elektryczne, automaty z napojami oraz system ETCS.
– Dzięki nowemu taborowi kolej dalekobieżna powróci do wielu miast po raz pierwszy od dziesięcioleci. To duży krok w kierunku zwiększenia dostępności transportu kolejowego i budowy bardziej spójnej sieci połączeń w całej Polsce – podkreśla PKP Intercity.
Komentarze
Prześlij komentarz