![]() |
© SBB CFF FFS |
SBB realizuje strategiczną inwestycję w Ticino – nowy zakład konserwacji kolei w Arbedo-Castione, który zastąpi dotychczasowe warsztaty w Bellinzonie. Obiekt, którego budowa rozpoczęła się w 2023 roku od prac infrastrukturalnych, zostanie ukończony i oddany do użytku w 2028 roku.
Nowy zakład stanie się nowoczesnym centrum obsługi technicznej floty do 110 elektrycznych zespołów trakcyjnych (w tym Giruno, ETR i Flirt TILO) oraz 40 lokomotyw. Inwestycja przewiduje zatrudnienie co najmniej 360 pracowników stałych oraz stworzenie miejsc szkoleniowych dla 80 praktykantów, którzy stopniowo będą przejmować wiedzę i zadania od doświadczonych kolegów.
Obiekt będzie miał 370 metrów długości, 62 000 m² powierzchni użytkowej oraz kubaturę 850 000 m³. W ramach inwestycji powstanie 15 kilometrów torów, w tym siedem torów postojowych dla pociągów regionalnych. Na stacji Castione-Arbedo trwa budowa czwartego toru wraz z 220-metrowym przedłużeniem peronu, a także nowych przejść podziemnych dla pieszych i rowerzystów.
Zmiana lokalizacji wiąże się również ze zmianą profilu kompetencji – ciężka konserwacja taboru będzie w coraz większym stopniu koncentrować się na systemach elektrycznych i cyfrowych, a nie wyłącznie na tradycyjnych operacjach mechanicznych.
![]() |
© SBB CFF FFS |
Projekt zakłada całkowitą rezygnację z paliw kopalnych. Zakład będzie zasilany przez ciepłownię na zrębki drzewne oraz instalację fotowoltaiczną. Zielony dach z przestrzenią dostępną dla pracowników połączy funkcje ekologiczne z nowoczesną infrastrukturą techniczną.
Dodatkowo planowane są działania na rzecz ochrony środowiska i bioróżnorodności: renaturyzacja zasypanego strumienia Moliègh, utworzenie terenów podmokłych powiązanych z siedliskiem rzeki Ticino oraz zagospodarowanie suchych użytków zielonych wzdłuż torów i parkingów.
Podczas prac budowlanych, które potrwają do 2028 roku, ruch samochodowy, pieszy i rowerowy w rejonie inwestycji zostanie odpowiednio przekierowany.
Komentarze
Prześlij komentarz