Stadler FLIRT H2 rozpoczyna przewozy pasażerskie w Kalifornii – pierwszy pociąg wodorowy w USA


Na linii Arrow Corridor w południowej Kalifornii rozpoczął regularne kursy pierwszy w Stanach Zjednoczonych pasażerski pociąg wodorowy – Stadler FLIRT H2. To przełomowy moment dla amerykańskiej kolei, wprowadzający bezemisyjne rozwiązanie na niezelektryfikowanych trasach. Dwuwagonowy FLIRT H2, zbudowany w szwajcarskim zakładzie Stadlera w Bussnang, posiada centralny moduł zasilania mieszczący zbiorniki wodoru, ogniwa paliwowe oraz akumulatory litowo-jonowe. Pociąg podczas pracy emituje wyłącznie parę wodną, stanowiąc zeroemisyjną alternatywę dla tradycyjnych jednostek spalinowych. Jednostka została certyfikowana zgodnie z wymogami Federal Railroad Administration (FRA) i jest pierwszym w historii Stanów Zjednoczonych pociągiem wodorowym dopuszczonym do regularnego ruchu pasażerskiego. Jego wprowadzenie poprzedził ponad rok intensywnych testów wydajnościowych i bezpieczeństwa. FLIRT H2 zasili flotę obsługującą Arrow Corridor – 9-milową trasę między San Bernardino a Redlands, na której już wcześniej kursowały niskoemisyjne pojazdy Stadler DMU. Dzięki temu San Bernardino County Transportation Authority (SBCTA) realizuje swoją strategię stopniowej dekarbonizacji regionalnych przewozów pasażerskich, wyznaczając kierunek dla innych agencji transportowych w USA. – Uruchomienie FLIRT H2 to historyczny krok w transformacji amerykańskiej kolei pasażerskiej. Projekt ten pokazuje, że technologia wodorowa może być realną alternatywą dla korytarzy niezelektryfikowanych, łącząc bezemisyjność z pełną funkcjonalnością operacyjną – podkreślają przedstawiciele SBCTA i Stadlera. Wdrożenie FLIRT H2 ma również znaczenie demonstracyjne – stanowi punkt odniesienia dla innych regionów Stanów Zjednoczonych analizujących możliwość zastosowania wodorowych zespołów trakcyjnych w transporcie pasażerskim. (RailMarket)

Komentarze