Małopolski sejmik apeluje o pilne inwestycje kolejowe i dofinansowanie zakupu taboru


Radni Sejmiku Województwa Małopolskiego przyjęli apel do władz państwowych w sprawie pilnej realizacji kluczowych inwestycji kolejowych w regionie. Dokument podkreśla znaczenie modernizacji i rozwoju infrastruktury dla budowy spójnego systemu transportowego, rozwoju Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) oraz poprawy dostępności komunikacyjnej dla ponad trzech milionów mieszkańców Małopolski. W apelu zaznaczono także rolę kolei w zakresie bezpieczeństwa strategicznego i obronnego. Samorząd województwa zwrócił się o zapewnienie finansowania szeregu inwestycji realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Wskazano zarówno na przedsięwzięcia o znaczeniu ogólnoregionalnym, jak i lokalnym, w tym na budowę oraz modernizację przystanków kolejowych w Krakowie (m.in. Kraków Prądnik Czerwony, Kraków Żabiniec/Biały Prądnik, Kraków Grębałów, Kraków Lubocza). Ważnym postulatem jest także poprawa dostępności już istniejących przystanków dzięki budowie kładek, przejść podziemnych czy wind – m.in. w rejonie stacji Kraków Bronowice, Kraków Łobzów, Kraków Podgórze, Kraków Płaszów i Kraków Bonarka. Sejmik apeluje również o realizację projektów w ramach programu Kolej Plus, obejmujących linie: Kraków – Olkusz, Kraków – Niepołomice oraz Kraków – Myślenice. Szczególny nacisk położono na pełne finansowanie budowy trasy do Myślenic poprzez włączenie inwestycji do Krajowego Programu Kolejowego. Radni pozytywnie ocenili największą inwestycję kolejową w regionie – budowę nowej linii Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna wraz z modernizacją linii 104 Chabówka – Nowy Sącz. Wskazali jednak na potrzebę uzupełnienia projektu o budowę łącznicy Nowy Sącz Chełmiec – Nowy Sącz Biegonice, co pozwoliłoby zintegrować linię 104 z linią 96 w kierunku Muszyny i granicy słowackiej.

W zakresie rozwoju Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej sejmik postuluje m.in. dobudowę dodatkowych torów i mijanek na liniach wychodzących z Krakowa w pięciu kierunkach:

  • północnym (linia nr 8 Kraków – Słomniki/Miechów),

  • wschodnim (linia nr 91 Kraków – Bochnia/Tarnów),

  • południowym (linia nr 109 Kraków – Wieliczka),

  • południowo-zachodnim (linia nr 94 Kraków – Skawina),

  • zachodnim (linia nr 133 Kraków – Trzebinia/Jaworzno).

Ważnym elementem apelu jest także budowa łącznicy kolejowej na krakowskim Żabińcu oraz modernizacja linii obwodowej nr 100, którą przystosowano by do obsługi ruchu pasażerskiego. Z tym związane są plany budowy nowych przystanków m.in. przy ul. Prądnickiej, al. 29 Listopada, ul. Pilotów, ul. Mogilskiej, al. Pokoju czy ul. Klimeckiego.

Radni zwrócili się również o dofinansowanie zakupu nowoczesnego taboru do obsługi połączeń aglomeracyjnych i regionalnych, podkreślając, że rozwój kolei w Małopolsce wymaga równoczesnych inwestycji w infrastrukturę i tabor. Źródło; Materiał prasowy

 

Komentarze