![]() |
© Lubomír Čech |
Podczas targów TRAKO 2025 w Gdańsku firma PESA zaprezentowała swoją najnowszą platformę lokomotyw Gama 3.0, która wprowadza modułowe podejście do konfiguracji trakcyjnych. Nowe rozwiązanie umożliwia produkcję lokomotyw w wariantach w pełni elektrycznych, dwunapędowych (hybrydowych) oraz hybrydowych zasilanych akumulatorowo lub wysokoprężnie.
Platforma Gama 3.0 zbudowana jest na wspólnej bazie technicznej, oferując m.in.:
-
konfigurację osi Bo'Bo',
-
siłę uciągu 300 kN,
-
pokładowe funkcje diagnostyczne i integrację z systemem ETCS,
-
nowoczesną kabinę z klimatyzacją i opcjonalną toaletą.
Wersja elektryczna pracuje przy napięciach 3 kV DC i 25 kV AC, osiąga moc 5 600 kW i prędkość do 160 km/h, z opcjami zasilania „ostatniej mili” poprzez akumulator lub moduł wysokoprężny kompatybilny z HVO.
Wersja dwunapędowa łączy napęd elektryczny (2 800 kW) i wysokoprężny (2 000 kW), osiągając maksymalnie 160 km/h w trybie elektrycznym i 120 km/h w diesel.
Pierwsza partia lokomotyw Gama 3.0 została zamówiona przez Rail Capital Partners – pięć lokomotyw elektrycznych jest obecnie produkowanych w bydgoskim zakładzie PESA, a dostawy przewidziano na 2026 rok. Projekt współfinansowany jest w ramach Narodowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności Polski.
Podczas targów prezentowany egzemplarz wyróżniało malowanie ilustrujące modułową koncepcję energetyczną: czerwony – zasilanie bateryjne, zielony – elektryczne, niebieski – spalinowe. Źródło: RailMarket
Komentarze
Prześlij komentarz