PKP PLK przedstawiają plany inwestycyjne na 2026 rok


PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zaktualizowały plan postępowań przetargowych na 2025 rok. Zamiast pierwotnie zakładanych 16 mld zł, łączna wartość ogłoszonych postępowań osiągnie 27 mld zł. To znaczący wzrost w stosunku do wcześniejszych założeń i wyraźny sygnał dla rynku, że spółka jest wiarygodnym i aktywnym inwestorem, konsekwentnie realizującym ambitny program modernizacji polskiej sieci kolejowej.Do końca 2025 roku planowane jest ogłoszenie jeszcze dwóch dużych postępowań, o wartości przekraczającej 100 mln zł każde. Pierwsze z nich dotyczy przebudowy odcinka LOT-B1-1 Sitkówka Nowiny – Miąsowa, natomiast drugie obejmuje zabudowę systemu ETCS poziom 2 na linii kolejowej nr 351 Poznań – Szczecin. Oba zadania mają istotne znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa i płynności ruchu pociągów oraz rozwoju nowoczesnych rozwiązań w polskiej infrastrukturze kolejowej.Największe przetargi zostaną ogłoszone już w pierwszym kwartale 2026 roku. W tym czasie zaplanowano także ostatnie postępowania dla kluczowego projektu Podłęże – Piekiełko, należącego do największych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Polsce. Rok 2026 będzie okresem, w którym na całym projekcie będą prowadzone prace budowlane, z wyjątkiem odcinków już oddanych do użytkowania, takich jak Chabówka – Rabka Zaryte. To przedsięwzięcie ma ogromne znaczenie dla Małopolski – nowoczesna infrastruktura poprawi dostępność kolejową południa kraju i stanie się elementem szerszego korytarza komunikacyjnego w tej części Polski. Na kolejny kwartał zaplanowano przetargi, które umożliwią wygodniejsze i bezpieczniejsze podróże koleją z Orzesza do Tychów i możliwość uruchomienia nowego połączenia kolejowego z Tychów do Bierunia. Dzięki temu mieszkańcy regionu zyskają szybsze i wygodniejsze połączenia, co ma szczególne znaczenie w kontekście rozwoju transportu publicznego w województwie śląskim. W drugim kwartale ogłoszony będzie także przetarg na budowę nowej łącznicy kolejowej w sąsiedztwie stacji Jaworzno Szczakowa, dzięki której skróci się czas przejazdu na trasie Kraków – Olkusz. W trzecim kwartale przetargi obejmą przebudowę stacji Psary. To fragment Centralnej Magistrali Kolejowej i jej powiązań – najważniejszego szlaku dalekobieżnego w Polsce. Modernizacja, dzięki stworzeniu bezkolizyjnego połączenia CMK z linią kolejową w kierunku Krakowa, umożliwi kursowanie większej liczby pociągów oraz skróci czas podróży w relacji Warszawa – Kraków. W czwartym kwartale planowane są kolejne ważne inwestycje, które wzmocnią regionalne układy komunikacyjne i poprawią dostępność kolejową w różnych częściach kraju. Obejmą one rewitalizację kolejowego ciągu komunikacyjnego na liniach nr 390 i 236 Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec, budowę połączenia kolejowego Kraków – Niepołomice oraz realizację robót budowlanych w ramach Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej. Dzięki tym przedsięwzięciom poprawią się połączenia z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław, a także komfort podróżnych i możliwości rozwoju transportu kolejowego w regionach. Szczegółowy harmonogram przetargów w 2026 r. dostępny jest na stronie internetowej. (PKP PLK)

Komentarze