Pomyślne testy potrójnej trakcji pociągów PESA 655-5 w Rumunii


W Rumunii zakończyły się z sukcesem kolejne testy elektrycznych zespołów trakcyjnych PESA 655-5, wyprodukowanych przez bydgoską PESĘ. Tym razem badania w Centrum Badań Kolejowych w Făurei obejmowały jazdy w potrójnej trakcji. Testy w potrójnym zestawieniu stanowią zwieńczenie procesu badań dopuszczeniowych polskich pociągów do eksploatacji na rumuńskiej sieci kolejowej. Sprawdzano m.in. współpracę systemów trakcyjnych, działanie układów hamulcowych, klimatyzacji, drzwi oraz systemów informacji pasażerskiej. Wymogiem strony rumuńskiej było potwierdzenie możliwości łączenia jednostek w podwójne i potrójne zestawy – rozwiązanie to ma być stosowane na najbardziej obciążonych trasach. Podczas prób trzy składy PESA 655-5 współpracowały bez zarzutu, osiągając prędkość 160 km/h. Testy obserwował Mihai Barbu, prezes rumuńskiego Urzędu ds. Reformy Kolei (Autoritatea pentru Reforma Feroviară – ARF), który jest zamawiającym pojazdy. W badaniach uczestniczyli także przedstawiciele PESY. ARF zamówił łącznie 62 elektryczne pociągi PESA 655-5 przeznaczone do obsługi połączeń regionalnych i podmiejskich. Pierwszy egzemplarz został przekazany w maju tego roku, a kolejne jednostki sukcesywnie przechodzą proces homologacji. Zgodnie z harmonogramem wszystkie pojazdy mają zostać dostarczone do końca 2027 roku. Dla PESY jest to jeden z kluczowych i najbardziej prestiżowych kontraktów zagranicznych. Oprócz pojazdów regionalnych bydgoski producent realizuje dla ARF również zamówienie na pociągi dalekobieżne klasy Inter-Regio. Pierwszy taki skład dotarł już do Rumunii, a zamówienie zostało zwiększone z 20 do 29 jednostek po skorzystaniu przez ARF z prawa opcji. Źródło: Na Kolei

Komentarze