Przetarg na tunel i dworzec kolejowy CPK


Centralny Port Komunikacyjny ogłosił postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego, które wyłoni wykonawcę projektu oraz budowy tunelu i stacji kolejowej wraz z halą peronową pod Lotniskiem CPK. Wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu można składać do 12 grudnia 2025 roku. Zawarcie umowy planowane jest w I kwartale 2027 roku, a finał prac w 2031 roku. Przetarg na tunel i dworzec kolejowy CPK obejmuje jeden z najważniejszych elementów nowego portu lotniczego. Umożliwi on jego komunikację zarówno w osi wschód – zachód, jak i północ – południe (po uruchomieniu CMK Północ). Całość prac w ramach przetargu spółka podzieliła na dwie części. W pierwszym etapie postępowania w trybie dialogu konkurencyjnego podmioty złożą wnioski o dopuszczenie do udziału. Do kolejnego, czyli właściwego etapu dialogu konkurencyjnego, CPK zamierza dopuścić maksymalnie pięciu oferentów w każdej z części postępowania. Wyłoniony podmiot będzie odpowiedzialny zarówno za budowę, jak i prace projektowe stacji i tunelu wraz z halą peronową.Tunel pod lotniskiem będzie zdecydowanie większy pod względem kubatury (ok. 3,5 mln m3) od takich obiektów, jak tunel kolejowy koło Limanowej (430 tys. m3) oraz tunele drogowe. Chodzi o obiekty na S-3 koło Kamiennej Góry (1,3 mln m3), czy na Zakopiance (600 tys.m3). Jego całkowita długość to około 6 km, będzie on więc niemal o 1,5 km dłuższy od tunelu dla kolei dalekobieżnej, który CPK buduje w Łodzi. Wykonawcą łódzkiej konstrukcji będzie spółka PORR, która w czerwcu br. podpisała stosowną umowę z inwestorem. Przetarg na tunel i dworzec kolejowy CPK dotyczy więc jak dotąd budowy największego tunelu kolejowego w Polsce. W obiekcie o zmiennej szerokości – od około 50 do 160 metrów – zlokalizowanym na osi wschód-zachód, przebiegną linie kolejowe nr5, 85 oraz 88. Od wschodniej strony tunelu znajdzie się sześć torów, które w obszarze dworca kolejowego rozwidlą się do 12. A następnie w zachodniej części tunelu zwężą się ponownie do sześciu. Zachodni wylot, zakończony rozplotami, umożliwi wyjazd w kierunku Gdańska, Katowic i Łodzi, a wschodni pozwoli na bezpośredni przejazd do Warszawy.

Przetarg na tunel i dworzec kolejowy CPK zamawiający podzielił – w zakresie podstawowym – na dwie części.

  • część 1 obejmuje wykonanie robót budowlanych i niezbędnych prac projektowych dla części wschodniej i centralnej tunelu oraz dla dworca kolejowego.
  • część 2 przewiduje wykonanie robót budowlanych i niezbędnych prac projektowych dla części zachodniej tunelu wraz z rozplotami.

W każdej z części przewidziano także zakresy opcjonalne, obejmujące układ torowy oraz zaprojektowanie, dostawę, uruchomienie i serwis urządzeń transportu bliskiego (UTB), służących do przemieszczania ładunków i osób na niewielkich dystansach.

Kryteriami oceny ofert w postępowaniu będą: cena, metodyka realizacji przedmiotu zamówienia oraz warunki gwarancji. Rozstrzygnięcie obu części przetargu oraz zawarcie umów inwestor planuje w pierwszym kwartale 2027 roku.

Szczegóły postępowania dostępne są na platformie ezamawiający.pl.

Stacja i tunel kolejowy pod Lotniskiem CPK zgodnie z harmonogramami mają zostać oddane do użytku pod koniec 2032 r. Czyli równocześnie z odcinkiem KDP między Warszawą i Łodzią. Kolejne fragmenty kolejowego „Y” z Łodzi do Wrocławia i z Sieradza do Poznania powinny zostać uruchomione do końca 2035 r. Źródło: CPK

 

 

Komentarze