Stadler zbuduje pierwsze pociągi wodorowe dla Sycylii


Firma Stadler podpisała umowę z włoskim operatorem Ferrovia Circumetnea (FCE) na zaprojektowanie i dostawę dwóch wąskotorowych pociągów wodorowych, które staną się pierwszymi tego typu pojazdami eksploatowanymi na Sycylii. Kontrakt obejmuje również pięcioletni okres pełnego serwisu oraz dostawy części zamiennych, a dodatkowo przewiduje opcję na 13 kolejnych pojazdów. Nowe, trójczłonowe pociągi zostaną zaprojektowane i zbudowane w zakładzie Stadlera w Bussnang (Szwajcaria). Dwa skrajne człony będą pełnić funkcję przedziałów pasażerskich, natomiast środkowy moduł – tzw. Power Pack – pomieści ogniwa paliwowe oraz zbiorniki wodoru. Każdy pojazd pomieści 147 pasażerów, w tym 87 na miejscach siedzących. Składy będą niskopodłogowe, przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, a także wyposażone w przestrzenie dla rowerów i wózków dziecięcych. Niewielkie obciążenie osi (poniżej 11 ton) pozwoli na bezpieczną eksploatację na całej wąskotorowej sieci FCE o rozstawie torów 950 mm. Nowe jednostki będą obsługiwać linię Paternò – Randazzo, biegnącą wokół wulkanu Etna przez teren Parku Narodowego Etny. Z uwagi na strome nachylenia charakterystyczne dla tej trasy, konstrukcja układu napędowego została zoptymalizowana pod kątem wysokiej przyczepności i efektywności trakcyjnej. Przetwornice statyczne i akumulatory trakcyjne umieszczono nad wózkami silnikowymi, co zapewni stabilne prowadzenie i optymalne osiągi w każdych warunkach pogodowych. Dzięki tej inwestycji FCE stanie się jednym z pierwszych operatorów kolejowych we Włoszech, którzy wdrażają technologię wodorową w regularnym ruchu pasażerskim. Dla Stadlera to kolejne potwierdzenie rosnącej roli napędów bezemisyjnych w transporcie kolejowym oraz dowód na elastyczność technologii wodorowej także w przypadku wąskotorowych linii górskich. Źródło: Na Kolei

Komentarze