Z dniem 29 września 2025 roku oficjalnie zakończyła się eksploatacja lokomotyw serii ET42 na polskiej sieci kolejowej. Ostatnia czynna jednostka – ET42-035 – poprowadziła swój ostatni skład, po czym została odstawiona z powodu awarii. Choć formalnie mogła pracować do grudnia, już nie wróci na tory. Tym samym po 47 latach służby zakończyła się historia jednej z najbardziej charakterystycznych serii elektrowozów w Polsce. Seria ET42, produkowana w latach 1978–1982 w radzieckich zakładach NEWZ w Nowoczerkasku, była konstrukcją przeznaczoną specjalnie dla PKP – powstało 50 egzemplarzy. Te potężne, dwuczłonowe elektrowozy, stworzone do prowadzenia ciężkich składów towarowych, przez dekady stanowiły nieodłączny element magistrali węglowej ze Śląska do Gdyni, a ich domem była przede wszystkim lokomotywownia Zduńska Wola Karsznice. Seria ET42, zwana potocznie "Czapajewem", rzeczywiście była symbolem ciężkiego transportu towarowego w Polsce przez niemal pół wieku. Ich potężna sylwetka i charakterystyczny dźwięk silników trakcyjnych przez lata były nieodłączną częścią krajobrazu linii węglowej.To koniec pewnej epoki – po 47 latach seria ET42 odjeżdża na zasłużony odpoczynek.
Z dniem 29 września 2025 roku oficjalnie zakończyła się eksploatacja lokomotyw serii ET42 na polskiej sieci kolejowej. Ostatnia czynna jednostka – ET42-035 – poprowadziła swój ostatni skład, po czym została odstawiona z powodu awarii. Choć formalnie mogła pracować do grudnia, już nie wróci na tory. Tym samym po 47 latach służby zakończyła się historia jednej z najbardziej charakterystycznych serii elektrowozów w Polsce. Seria ET42, produkowana w latach 1978–1982 w radzieckich zakładach NEWZ w Nowoczerkasku, była konstrukcją przeznaczoną specjalnie dla PKP – powstało 50 egzemplarzy. Te potężne, dwuczłonowe elektrowozy, stworzone do prowadzenia ciężkich składów towarowych, przez dekady stanowiły nieodłączny element magistrali węglowej ze Śląska do Gdyni, a ich domem była przede wszystkim lokomotywownia Zduńska Wola Karsznice. Seria ET42, zwana potocznie "Czapajewem", rzeczywiście była symbolem ciężkiego transportu towarowego w Polsce przez niemal pół wieku. Ich potężna sylwetka i charakterystyczny dźwięk silników trakcyjnych przez lata były nieodłączną częścią krajobrazu linii węglowej.To koniec pewnej epoki – po 47 latach seria ET42 odjeżdża na zasłużony odpoczynek.
Komentarze
Prześlij komentarz