PKP Intercity i Alstom popisali umowę na piętrusy


PKP Intercity właśnie podpisało umowę na zakup co najmniej 42 piętrowych zespołów trakcyjnych od Alstomu. Przewoźnik może rozszerzyć zamówienie o 30 kolejnych pojazdów. Pierwsze pociągi powinny trafić do Intercity w roku. Pociągi zabiorą na pokład ponad 550 pasażerów. Przetarg na dostawę co najmniej 42 lub nawet 72 fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych dla PKP Intercity właśnie znalazł swój finał. PKP Intercity podpisało bowiem dziś, 12 listopada, swój największy kontrakt taborowy w historii, kupując od Alstom Polska minimum 42 piętrowe, 6-członowe Coradie Max. Wartość umowy to 8,471 mld złotych brutto za podstawę zamówienia oraz niespełna 13,858 mld złotych brutto za całość - podstawę wraz z opcją. W ramach prawa opcji Intercity może zamówić jeszcze 30 kolejnych pojazdów. Poza dostawą pojazdów Alstom będzie także świadczył usługi ich utrzymania przez okres 30 lat. – To wielki dzień dla polskiej kolei, dla Intercity i dla Chorzowa, ale przede wszystkim dla naszych pasażerów, którzy są coraz bardziej wymagający i chcą jeździć coraz wygodniej i szybciej. To największa umowa taborowa w historii Polski, to pierwsze piętrowe pociągi ekspresowe we flocie PKP Intercity. Dwa złączone pociągi zabiorą na pokład nawet 1000 osób. Nowe jednostki pojadą z Warszawy na Śląsk, do Krakowa, Białegostoku, Łodzi, Gdańska i Białegostoku oraz Terespola. “Piętrusy” powstaną w Chorzowie oraz Nadarzynie – powiedział minister infrastruktury, Dariusz Klimczak.Klimczak dodał, że zakup pociągów piętrowych powinien zostać zrealizowany już kilka lat temu – Ta inwestycja powinna zostać zrealizowana już dawno, natomiast moim poprzednikom się to nie udało. W tym roku PKP Intercity przewiezie 88 mln pasażerów, a więc liczbę, jaką poprzedni rząd i zarząd spółki szacował do przewiezienia, ale na 2030 rok. My szacujemy, że w tym samym roku, także dzięki tym pociągom, przewieziemy około 109 mln pasażerów i mówię tu tylko o PKP Intercity – dodał Klimczak. 
 

Nowoczesne pociągi Coradia Max. Zakład Produkcji Taboru Kolejowego w Chorzowie/Jarek Praszkiewicz /PAP

Prezeska Alstom Polska, Beata Rusinowicz mówiła o tym, że chorzowski zakład spółki, w którym w dużej mierze powstaną nowe “piętrusy” dla PKP Intercity, jest jednym z największych oraz najnowocześniejszych zakładów w całej grupie Alstom. – Wierzę, że dziś zaczynamy zupełnie nową podróż w PKP Intercity dzięki podpisaniu dzisiejszej umowy. Dumą napawa mnie to, że Coradie Max dla PKP Intercity powstaną w 100% w Polsce, realizując hasło o pociągach z Polski dla Polski – mówiła sterniczka Alstom Polska. 
Źródło: Rynek Kolejowy 

Komentarze