Kolej przystępuje się do modernizacji części międzynarodowego szlaku Rail Baltica

To jedna z najważniejszych inwestycji na polskich torach. Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła przetarg na przebudowę trasy E75 na 35-kilometrowym odcinku Sadowne-Czyżew, położonego na trasie pomiędzy Warszawą a Białymstokiem. Będą tam wymienione urządzenia do sterowania ruchem, natomiast w Małkinii powstanie lokalne centrum sterowania. Planowana jest wymiana wszystkich rozjazdów i modernizacja sieci trakcyjnej. Cały system zostanie dostosowany do większych prędkości pociągów. Będą one mogły jeździć 160 kilometrów na godzinę. 
Urządzenia sterujące będą dostosowane do współpracy z Europejskim Systemem Zarządzania Ruchem Kolejowym ERTMS/ETCS. Modernizacja trasy ma zwiększyć bezpieczeństwo podróży i poprawić komfort pasażerów. Na modernizowanym odcinku przebudowa obejmie także stacje i przystanki. Wszystkie będą dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Na odnowionych peronach PLK zainstaluje nowe wiaty, oświetlenie oraz systemy informacji pasażerskiej. Pojawią się udogodnienia dla pasażerów z ciężkim bagażem. Dzięki budowie drugiego toru na odcinku Prostyń Bug - Małkinia zwiększy się przepustowość trasy i przewoźnicy będą mogli uruchomić większą liczbę połączeń. W ramach przedsięwzięcia wybudowany będzie nowy most nad rzeką Bug, przebudowane będą także pozostałe obiekty inżynieryjne. Przebudowa odcinka Sadowne-Czyżew zaplanowana jest na lata 2016-2018 i będzie współfinansowana z nowego unijnego instrumentu Łącząc Europę (CEF). 
Wykonawca zostanie wybrany w przetargu ograniczonym. Najbardziej odczuwalnym efektem zmian stanie się krótsza podróż dzięki zwiększeniu prędkości i poprawie płynności ruchu. Ale inwestycja ma także poprawić efektywność i konkurencyjność transportu towarowego w stosunku do przewozów samochodowych. Zakłada się także, że polepszona infrastruktura kolejowa zwiększy dostępność rynku pracy, ułatwi wymianę handlową, poszerzy rynki zbytu oraz współpracę międzyregionalną i transgraniczną. Linia kolejowa E75 Rail Baltica należy do sieci europejskich korytarzy transportowych. Jej modernizacja jest wpisana na listę strategicznych inwestycji transportowych Unii Europejskiej, które łączą Europę oraz kraje nadbałtyckie i Finlandię. Dwa lata temu Parlament Europejski przyjął dokument wyznaczający kształt sieci: określa on najważniejsze szlaki komunikacyjne, których budowa jest niezbędna do sprawnego transportowania osób i towarów na całym obszarze UE. Na terenie Polski leżą dwa korytarze – bałtycko-adriatycki oraz Morze Północne-Bałtyk. W ramach tego drugiego Rail Baltica, czyli linia kolejowa łącząca północno-wschodnią Polskę, Kowno, Rygę i Tallin, jest najważniejszym projektem. Ma on bardzo duże znaczenie polityczne i strategiczne, ponieważ będzie stanowić jedyne połączenie kolejowe krajów bałtyckich z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej. Źródło: ekonomia.rp.pl

Komentarze