PKP Intercity wyda prawie 2 mld zł na odnowienie wagonów

PKP Intercity chce skonsultować z pasażerami wygląd i funkcjonalność nowych wagonów. Będzie to elementem realizowanego przez spółkę programu inwestycji w tabor. W ramach społecznych konsultacji podróżni mają się wypowiedzieć co do oczekiwań związanych z ich wyposażeniem, wyglądem i funkcjonalnością. Opinie zbierane będą także od różnych grup: m.in. podróżujących z dziećmi, osób niepełnosprawnych, przewożących rowery czy konduktorów. Mają pozwolić na takie zaprojektowanie przestrzeni pasażerskiej, która będzie spełniała oczekiwania jak największej liczby podróżnych. 
Zgłoszone pomysły maja być weryfikowane pod względem bezpieczeństwa, funkcjonalności oraz komfortu. - Liczymy, że dzięki konsultacjom społecznym wspólnie stworzymy idealny wagon – zapowiada prezes Intercity. W pierwszym etapie konsultacji opinie będzie można przedstawiać na profilu społecznościowym „PKP Intercity. Pociąg do podróży". W kolejnym spółka zorganizuje badania poświęcone konkretnym grupom podróżujących. 

Pierwsza partia zmodernizowanych wagonów (łącznie ma ich być 400), uwzględniających wyniki konsultacji ma się pojawić na torach w końcu przyszłego roku. Trafią do składów kursujących zarówno na trasach krajowych jak i międzynarodowych. Będą jeździć m.in. na liniach Wrocław-Katowice-Kielce-Lublin, Szczecin-Trójmiasto-Olsztyn, Berlin-Poznań-Warszawa czy Gdynia-Warszawa-Katowice-Wiedeń. Modernizacja taboru obejmie także 60 lokomotyw. Przebudowane zostaną również zaplecza serwisowe. Inwestycje będą finansowane z funduszy PKP SA oraz PKP Intercity, a także z pieniędzy unijnych w ramach nowej perspektywy budżetowej. Wartość wszystkich inwestycji w tabor Intercity, włącznie z zakupami nowych pociągów, jest znacznie wyższa – sięga 5,6 miliarda złotych. W ub. roku spółka wprowadziła do eksploatacji m.in. ekspresy Pendolino, nowe wagony na trasę Wrocław-Gdynia i zmodernizowane wagony (ok. 90 sztuk) na trasę Przemyśl-Szczecin, które do nowych standardów i większych prędkości dostosowały zakłady Cegielskiego, Newag, Pesa oraz Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego z Mińska Mazowieckiego. Kolejnych prawie 140 zmodernizowanych wagonów – według deklaracji PKP - miało być włączonych do eksploatacji przed końcem obecnego roku. Z nowym rozkładem jazdy w połowie grudnia z pasażerami zaczną jeździć nowe pociągi typu Flirt produkowane przez Stadler-Newag i Dart produkowane przez Pesę. Intercity zamówiło u obu producentów po 20 składów. Dostawy Dartów z Pesy najprawdopodobniej się jednak opóźnią. Źródło: ekonomia.rp.pl

Komentarze