PKP (PLK) wyda półtora miliona złotych na zarządzanie infrastrukturą

Przeszło półtora miliona złotych wyda zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) na przygotowanie modelu sieci kolejowej na Mazowszu. Taka wirtualna sieć kolejowa w mikroskali (model M3) ma posłużyć do planowania nowych inwestycji oraz przygotowywania zmian w rozkładach jazdy. Analizy ruchu oparte o komputerowy model będą wykorzystane do modernizacji całego Warszawskiego Węzła Kolejowego. 
Wirtualna makieta kolejowa ma być całkowicie nowym standardem w planowaniu inwestycji. Da możliwość symulacyjnego testowania efektywności nowej infrastruktury. - Uzyskamy możliwość symulowania ruchu pociągów po zrealizowaniu inwestycji. Będzie to również narzędzie do badania przepustowości linii oraz identyfikacji wąskich gardeł. Pozwoli to na lepsze dopasowanie inwestycji do potrzeb przewozowych - tłumaczy Maciej Kaczorek, dyrektor Biura Planowania Strategicznego PLK.Model, który powstanie, ma precyzyjne odwzorowywać sieć kolejową z dokładnością do poszczególnych torów, położenie semaforów czy zastosowanie różnych typów rozjazdów. Na tak przygotowany plan zostanie nałożony ruch pociągów. Zostaną uwzględnione wszystkie charakterystyczne elementy: np. odmienne przyspieszenia dla różnego typu pociągów czy różne długości poruszających się składów. W rezultacie będzie można przekonać się, gdzie ruch przebiega bez zakłóceń, a w których miejscach należałoby dokonać zmian.Wirtualny model sieci umożliwi m.in. badanie różnych wariantów rozwoju infrastruktury kolejowej: liczby torów na stacjach, prędkości pociągów na poszczególnych liniach, typów urządzeń sterowania ruchem oraz liczby i rodzaju przejeżdżających składów. Projekt ma usprawnić prowadzenie prac planistycznych. Rozwijanie oprogramowania pozwoli zwiększyć dokładność założeń dla przyszłych inwestycji. PLK mają przy tego rodzaju pracach ściśle współpracować z przewoźnikami na Mazowszu.Podobne systemy informatyczne stosowane są przez koleje m.in. w Austrii, Niemczech czy Anglii. Polski model przygotuje konsorcjum firm Rail Management Consultants z Niemiec i Tata Steel Rail Consultancy z Wielkiej Brytanii.W obrębie aglomeracji warszawskiej szczególne znaczenie ma projektowanie linii Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska oraz Warszawa Gołąbki – Warszawa Gdańska. Mają one być przystosowane do zwiększonego ruchu aglomeracyjnego. Powinny usprawnić obsługę ruchu towarowego na obszarze aglomeracji warszawskiej i pozwolić na uruchomienie nowych relacji pociągów z portu lotniczego. Do większej liczby pociągów trzeba także przystosować Warszawę Gdańską, by korzystać z tej stacji podczas późniejszej modernizacji linii średnicowej. Na tej ostatniej modernizacja zmieni infrastrukturę oraz standard obsługi podróżnych. Linię średnicową należy ponadto zintegrować z otoczeniem miejskim. Źródło: rp.pl

Komentarze