Deutsche Bahn planuje sprzedać dwie spółki

Deutsche Bahn planuje sprzedać dwa cenne składnik aktywów: Arriva i Schenker. Tak zakłada jeden z elementów planu restrukturyzacji, jaki forsuje prezes Rüdiger Grube. Według wstępnych założeń, wpływy z tej sprzedaży mogły by sięgnąć 4,5 mld euro. Jednak – jak informuje Handelsblatt – w projekt ten wmieszała się polityka i plany Grubego stoją pod znakiem zapytania. Zdaniem gazety, rząd i jego przedstawiciele w radzie nadzorczej DB mają inne priorytety i mają nakłaniać Grubego do wycofania się z jego pomysłu. 
Ostatecznie decyzję w sprawie zbycia dwu spółek ma wydać do 8 lutego rada nadzorcza DB. „Na pewno nie ma mowy o sprzedaży większościowych pakietów akcji, dlatego, że nie wydamy naszych najpiękniejszych córek” – uściśla dyrektor finansowy Deutsche Bahn Richard Lutz. Zarządowi potrzebne są wolne środki i na pokrycie dużych długów, i na finansowanie ambitnych planów restrukturyzacji. To jest też główny powód, dlaczego dyskusja przybrała taki ton i nerwowość. Zachodzi obawa, że zarząd DB jest przymuszony sprzedać „rodzinne srebra.” Jeszcze rok temu Grube zapewniał, że zobowiązania netto grupy nigdy nie przekroczą granicy 20 mld euro. Ale teraz przedstawiciele firmy mówią, że zadłużenie będzie rosnąć po 5 mld euro przez kolejne lata do 2020 roku i przekroczyć 22 mld euro - i to pod warunkiem, że akcje spółek zależnych zostaną częściowo sprzedawane. DB walczy dziś ze spadkiem liczby pasażerów w pociągach dalekobieżnych i regionalnych, a także niskimi wpływami. Usługa dalekobieżnych przewozów autobusowych, po wejściu DB w ten segment wraz z liberalizacją rynku w 2015 roku, tylko pogarsza sytuację, bowiem potencjalni pasażerowie kolei wybierają tańsze podróże autobusami. W takiej to sytuacji Grube przedstawił plan restrukturyzacji grupy DB do 2020 r., latem ub. roku wymienił też kilku członków zarządu. Przyciągnięcie nowego kapitału stało się trzecim etapem reformy. Jak przypomina Handelsblatt, nie tak dawno temu Deutsche Bahn była bardzo dobrze prosperującą firmą. Np. w 2012 roku jej zysk netto wyniósł 1,5 mld euro. Ale w 2015 roku, według gazety, ta druga co do wielkości firma transportowa świata, poniosła straty 1,3 mld euro. A wkrótce przyjdzie czas na nowe wydatki, związane z odnawianiem taboru i infrastruktury, co oznacza duże długi. Dlatego tak ważne dla planów realizacji restrukturyzacji jest rekapitalizacja, a kluczowym etapem powinna być częściowa sprzedaż Arrivy i Schenkera, dwóch najbardziej dochodowych aktywów. Według ocen, akcje Arrivy – przejętej w 2008 roku za 2,8 mld euro firmy brytyjskiej – mogą być sprzedane na London Stock Exchange do końca 2016 roku. Przychody mogą sięgać 2 mld euro. Ocenia się, że ta akwizycja była i jest opłacalna dla DB. Arriva wykazuje stały wzrost przychodów, głównie z lukratywnych kontraktów regionalnych. Również sytuacja spółki zależnej Schenker jest dobra. Obecnie przynosi ona około 40 proc. obrotów grupy DB, w wysokości 40 mld euro. Źródło: wnp.pl

Komentarze