Koleje Holenderskie NS chcą zmienić flotę pociągów kategorii intercity

Koleje Holenderskie NS wyłoniły czterech potencjalnych dostawców, którzy powalczą o kontrakt na dostawę nowej floty pociągów kategorii intercity. Składy będą poruszały się z prędkością do 200 km/h i będą kursowały m. in. po linii HSL Zuid. 
O przyznanie kontraktu walczą: Alstom, Bombardier, Siemens oraz Stadler. Rozstrzygnięcie kontraktu nastąpi najprawdopodobniej w połowie tego roku. Pociągi miałyby zostać włączone do eksploatacji za pięć lat. Przetarg został ogłoszony w lipcu 2014 roku. Obejmuje on dostawę pociągów w wersjach o długości 80, 110 oraz 160 metrów. Pociągi mają być dwusystemowe, przystosowane do sieci 1,5 kV prądu stałego i 25 kV prądu przemiennego. Składy będą wyposażone w krajowe systemy bezpieczeństwa, a także w system ETCS. Nowa flota pociągów intercity ma kursować m. in. po linii HSL Zuid. Tam zastąpią one składy zestawione z lokomotyw Traxx i wagonów pracujących w systemie push-pull, które do tej pory kursowały w relacji Amsterdam - Rotterdam, a także do Bredy. Koleje Holenderskie nie podały w specyfikacji zamówienia, ile pociągów zostanie zamówionych. Wiadomo tylko, że w ramach podstawowego kontraktu muszą zostać dostarczone składy, które łącznie będą miały około 25 tys. siedzeń. Dokumentacja przetargowa zawiera też opcję rozszerzenia kontraktu i zamówienia trzykrotnie wyższej liczby pociągów niż w kontrakcie podstawowym. To kolejne duże zakupy taborowe Kolei Holenderskich. W minionym roku NS podpisały umowę na dostawę 58 elektrycznych zespołów trakcyjnych z firmą Stadler. Pierwsze pociągi już powstają w Siedlcach. Wcześniej - w roku 2014 - Koleje Holenderskie zamówiły 118 pociągów do obsługi tras podmiejskich. Wartość kontraktu wynosi ponad 500 milionów euro wraz z rozszerzeniem o opcję na dodatkowe pojazdy. Holendrzy odrabiają straty po tym, jak fiaskiem zakończył się kontrakt przewoźnika z włoskim producentem taboru - firmą AnsaldoBreda. Przypomnijmy: Koleje Holenderskie wycofały się z projektu uruchomienia szybkich połączeń między Holandią a Belgią po tym, jak ujawniono wiele usterek w pociągach V250 Albatros, wyprodukowanych przez włoską firmę. Holendrzy zamówili łącznie 17 składów. Z kontraktu wycofała się zarówno Holandia, jak i Belgia, która zamówiła trzy pociągi. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze