Rośnie liczba pasażerów polskich kolei

Rośnie liczba pasażerów polskich kolei. W 2015 r. pociągi przewiozły 280,3 mln pasażerów – o 4,2 proc. więcej niż w roku poprzednim. Popularność zyskują koleje dalekobieżne. Rok 2015 był udany dla przewoźników kolejowych. Wzrosła zarówno liczba przewiezionych osób (o 11 mln) jak i wykonanej pracy przewozowej. To odwrócenie trendu spadkowego, który dominował od początku lat 90-tych w Polsce.  
Wzrost liczby pasażerów odnotowało 8 przewoźników. Największym wzrostem liczby pasażerów może się pochwalić PKP Intercity, które przewiozło 31,2 mln osób w zeszłym roku wobec 25,5 mln w roku 2014. W wartościach procentowych największy wzrost miały Koleje Małopolskie, co wynikało z przejęcia części połączeń od Przewozów Regionalnych. W 2015 r. Koleje Małopolskie przewiozły 1,8 mln pasażerów. Rosnącą liczbą pasażerów mogą też pochwalić się PKP SKM (39,3 mln osób), Koleje Mazowieckie (63,2 mln), Koleje Dolnośląskie (5,2 mln), Koleje Wielkopolskie (7,3 mln), a także Łódzka Kolej Aglomeracyjna i UBB w Świnoujściu. Największym przewoźnikiem pod względem liczby przewiezionych osób pozostają nadal Przewozy Regionalne, które przewiozły 76,8 mln osób, jednak zarówno liczba pasażerów jak i udział tej spółki w rynku spada. W 2015 r. PR przewiozły 27,4 proc pasażerów i wykonały pracę 25 proc. pasażerokilometrów. Praca przewozowa kolei pasażerskich w Polsce w ubiegłym roku wniosła 17,55 mln ppkm wobec 16 mln ppkm w 2014 r. Największy udział w pracy przewozowej miały PKP Intercity, które wykonały 7,7 mln ppkm, co stanowi 44,3 proc. rynku. W 2014 r. narodowy przewoźnik wykonał 38,9 proc. pracy przewozowej polskich kolei pasażerskich. Kilku przewoźników odnotowało spadek liczby pasażerów i wykonanej pracy przewozowej. Dotyczy to m.in. SKM Warszawa, które przewiozło 25,3 mln osób i Kolei Śląskich (15,9 mln). Udział tych spółek w rynku spadł odpowiednio z 9,5 proc. do 9 proc. i z 6 proc. do 5,7 proc. Największy spadek zanotowały jednak Przewozy Regionalne, które miały w 2015 r. 3 mln pasażerów mniej niż w 2014 r. Źródlo: Rynek Kolejowy

Komentarze