Międzynarodowa spółka chce pozyskać środki na budowę linii kolejowej Rail Baltica

Międzynarodowa spółka RB Rail, która koordynuje działania związane z budową linii kolejowej Rail Baltica, przedstawiła Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci wniosek o unijne wsparcie w ramach instrumentu "Łącząc Europę". RB Rail tym razem ubiega się o pozyskanie prawie 211 mln euro. Całkowita wartość przedstawionego projektu, po uwzględnieniu wkładu własnego Litwy, Łotwy i Estonii, wyniesie 248 mln euro. Jak deklarują przedstawiciele krajów bałtyckich, znacząca część pieniędzy, o które RB Rail aplikuje, zostanie przeznaczona m.in. na prace projektowe, modernizacyjne i konstrukcyjne na odcinku od już wykonanego fragmentu odcinka litewskiego (123 km normalnotorowej trasy kolejowej z miejscowości Szostaków, przez Mariampol, aż do Kowna) do granicy litewsko-polskiej. Na terytorium Estonii część pieniędzy powinna zostać przeznaczona na połączenie stacji Ulemiste w Tallinnie z terminalem tamtejszego portu lotniczego. Środki mają także wystarczyć na dalsze prace projektowe na terytoriach trzech krajów. To będzie druga aplikacja o środki unijne w ramach instrumentu "Łącząc Europę" (CEF). W listopadzie minionego roku przedstawiciele Litwy, Łotwy i Estonii, skupieni wokół spółki RB Rail, podpisali umowę z Agencją Wykonawczą ds. Innowacyjności i Sieci na pierwsze dofinansowanie budowy Rail Baltiki. Wsparcie w ramach funduszy unijnych na pierwszą fazę prac wynosi 442 mln euro. Pieniądze umożliwiły rozpoczęcie wstępnych prac przy realizacji projektu. Chodzi o prace inżynieryjne, wykup gruntów, konsultacje społeczne, a także pozostałe prace przygotowawcze. Aplikacje w drugim naborze wniosków do CEF można było składać do 16 lutego. W puli części transportowej instrumentu, Unia Europejska ma zarezerwowane w bieżącym rozdaniu prawie 7,6 mld euro. Lista projektów zakwalifikowanych do drugiego dofinansowania będzie opublikowana za kilka miesięcy. Szacowane dofinansowanie unijne dla wartego 3,7 mld euro projektu, realizowanego na terenie Litwy, Łotwy i Estonii, ma wynieść do końca perspektywy finansowej 2014-2020 około 2,7 mld euro. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze