PKP Cargo wznowiło ruch na Litwę

Lokomotywa spalinowa ST44
Pomiędzy Polską a Litwą zaczęły kursować pociągi towarowe. PKP Cargo obsługuje tam przewozy trzy razy w tygodniu. Póki co nie zostały wznowione natomiast przewozy pasażerskie. Być może TLK „Hańcza” dotrze do przygranicznego, ale leżącego już na Litwie Maćkowa w połowie marca, Koleje Litewskie wciąż jednak nie zakończyły procedur po otwarciu zmodernizowanej części magistrali Rail Baltica. Największy polski przewoźnik towarowy wznowił przewozy przez polsko-litewskie przejście graniczne Trakiszki – Maćkowo (Mockava). 
Ruch powrócił tam po długiej przerwie spowodowanej przebudową magistrali Rail Baltica, która ma stać się podstawowym korytarzem łączącym Polskę z krajami nadbałtyckimi. Póki co jednak skala działalności PKP Cargo na polsko-litewskim pograniczu nie jest jeszcze wielka. – W aktualnym rocznym rozkładzie jazdy 2015/16 jest założona jedna para pociągów na odcinku Suwałki – Mockava. Pociągi kursują tam trzy razy w tygodniu – mówi Michał Wyciślik z biura komunikacji PKP Cargo. Przypomina też, że spółka w roku 2014 uzyskała bezterminowe zezwolenie na samodzielną realizację przewozów na normalnotorowej sieci kolejowej Litwy. – Dzięki temu możemy samodzielnie realizować przewozy do oddalonego o 22 km od granicy terminala przy stacji Šeštokai. Skraca to czas przewozu, ponieważ takie rozwiązanie eliminuje czasochłonne przekazywanie przesyłek pomiędzy przewoźnikami na granicy – tłumaczy przedstawiciel przewoźnika. Na razie PKP Cargo nie wykorzystuje więc możliwści dojazdu normalnym torem nie tylko do Szostakowa (Šeštokai), ale i do Kowna. Pierwszy zrealizowany w tym roku kurs odbył się 2 lutego. – Przejazd odbył się na trasie Suwałki – Mockava – relacjonuje Michał Wyciślik. Na czele pociągu stanął spalinowóz ST48-10, jedna z kilkudziesięciu zmodernizowanych maszyn serii SM48. Dotychczas przewoźnik wykorzystywał w ruchu Polska – Litwa głównie pojazdy SM42 i ST44. – W tym konkretnym przypadku lokomotywa transportowała próżny skład wagonów pod załadunek. Najczęściej przywożonym koleją z Litwy towarem jest drewno, a z Polski eksportowane są głównie metale i chemia – wskazuje przedstawiciel przewoźnika. Źródło; Rynek Kolejowy

Komentarze