PKP PLK chcą zwiększyć konkurencyjność przewozów towarowych koleją

PLK chcą zwiększyć konkurencyjność przewozów towarowych koleją. Nowe inwestycje pozwolą na podniesienie prędkości i przepustowości na szlakach, poprawę dostępu kolejowego do portów morskich oraz umożliwią rozwój transportu towarów. Znacząca poprawa warunków dla transportu towarów jest jednym z głównych celów zarządcy infrastruktury kolejowej w nowej perspektywie finansowej 2014-2020. 
Dzięki realizowanym i przygotowywanym przez Polskie Linie Kolejowe inwestycjom, jak: remonty szlaków towarowych, wyjazdów ze Śląska, czy dojazdów do portów, polepszy się stan infrastruktury dla przewoźników towarowych, co wpłynie na wzmocnienie efektywności transportu kolejowego jako ekologicznego i konkurencyjnego środka przewozu towarów względem transportu drogowego. Jest to priorytet dla Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Jednym z czołowych założeń w nowej perspektywie finansowej jest poprawa dostępu kolejowego do dużych portów morskich w Gdyni, Gdańsku, Szczecinie i Świnoujściu. Prace obejmują modernizację, budowę i rozbudowę infrastruktury kolejowej oraz inwestycje umożliwiające obsługę rosnącego transportu morskiego z wykorzystaniem transportu kolejowego. Na poprawę dostępu do portu Gdynia PLK planują przeznaczyć 850 mln zł, portu Gdańsk 600 mln zł, natomiast koszt realizacji inwestycji poprawy dostępu do portu Szczecin i Świnoujście wynosi ok. 640 mln zł. Realizacja projektów poprawi parametry techniczno-eksploatacyjne, zwiększy przepustowość oraz zlikwiduje ograniczenia prędkości. Na ważnych trasach towarowych, np. linia E 65 (tzw. „Węglówka”) i linia E59 („Nadodrzanka”), pociągi pojadą z prędkością do 120km/h. Inwestycje przyczynią się do poprawy warunków obsługi przewozów intermodalnych oraz zwiększą bezpieczeństwo i płynność prowadzenia ruchu w Korytarzu Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie. Lepsze i efektywniejsze połączenie portów z siecią kolejową na terenie Polski oraz krajów Europy jest kluczowe, zarówno dla dalszego rozwoju portów, jak i poprawy konkurencyjności transportu kolejowego. Zarządca infrastruktury w celu poprawy dostępności kolejowej do portów morskich, w ramach nowej perspektywy unijnej, modernizuje linię E59 na odcinku Wrocław – Szczecin („Nadodrzanka”). Obecnie trwają m.in. prace koło Głogowa. Na poprawę odcinków linii Bytom Odrzański – Głogów oraz Głogów – Rudna Gwizdanów PLK przeznaczyła około 100 mln zł. Linia należy do kluczowych tras kolejowych w naszym kraju. Stanowi ważny element korytarza transportowego E59 łączącego Skandynawię z południem Europy. Kolejnym ważnym szklakiem towarowym, który zostanie wyremontowany jest linia 131, będąca magistralą łączącą Zagłębie Śląsko – Dąbrowskie z wybrzeżem. Planowane inwestycje dotyczą również odcinka Bydgoszcz – Trójmiasto, obejmującego m.in. linie nr 201. Prace na tej linii (nr 201) obejmą m.in. elektryfikację linii na odcinku Maksymilianowo – Gdynia. Inwestycja ma na celu poprawę parametrów i przepustowości, co umożliwi skierowanie pociągów obsługujących port w Gdyni z ominięciem bardzo obciążonego odcinka Gdynia – Gdańsk – Tczew. Obecnie na wszystkie projekty realizowane jest studium wykonalności, a realizacja przewidywana jest na lata 2018-2022. Źródło: Rynek Infrastruktury

Komentarze